Urheilutapahtuman järjestäminen, case Jokerit FC-Cup 2017
Arima, Roosa; Jaskara, Tomi (2017)
Arima, Roosa
Jaskara, Tomi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320938
Tiivistelmä
Tässä produktityyppisessä opinnäytetyössä kerrotaan Jokerit FC-Cup- jalkapalloturnauksen järjestämisen vaiheista. Tapahtuma toteutettiin 29.7.2017 kahden matkailualan ja tapahtumatuotantoon erikoistuneen opiskelijan toimesta. Toimeksiantajana toimi jalkapalloseura Jokerit Football Club ry. Tavoitteena oli luoda mieleenpainuva ja yhteisöllisyyttä korostava tapahtuma. Turnauksesta haluttiin tehdä menestyksensä myötä myös jokavuotinen perinne. Kohderyhmänä oli Jokerit FC:n jäsenet ja kannattajat sekä muut Jokerimieliset ja jalkapallosta kiinnostuneet. Tavoitteena oli saada vähintään 12 joukkuetta mukaan turnaukseen.
Turnaus pelattiin kahdella pienellä kentällä Myllypuron urheilupuistossa 12 joukkueen voimin. Kentällä sai olla kerrallaan 6 kenttäpelaajaa ja maalivahti. Otteluissa noudatettiin Suomen Palloliiton sääntöjä, pois lukien kuitenkin paitsiosääntö. Joukkueet jaettiin kolmeen lohkoon, joiden joukkueet kohtasivat toisensa kertaalleen. Jokainen joukkue pääsi siis pelaamaan vähintään kolme peliä. Lohkojen voittajat ja paras toiseksi sijoittunut joukkue jatkoivat välieriin. Välierien voittajat kohtasivat toisensa finaalissa. Turnauksen aikana toiminnassa oli kahvio, jossa myytiin virvokkeita ja pientä syötävää. Paikan päällä oli paljon vapaaehtoisia auttamassa järjestelyissä. Vapaaehtoiset olivat kaikki seuran jäseniä tai kannattajia.
Suurin riski tapahtuman onnistumisen kannalta oli liian vähäinen ilmoittautuneiden joukkueiden määrä. Riskin ehkäisemiseksi panostimme säännölliseen markkinointiin alusta alkaen. Markkinointi tapahtui lähinnä sosiaalisessa mediassa Facebookissa sekä seuran verkkosivujen kautta. Kohderyhmä oli helppo tavoittaa jo entuudestaan tuttujen kanavien kautta. Tapahtumalle pyrittiin saamaan sponsoreita ja yhteistyökumppaneita, jotka sopisivat tapahtuman teemaan ja voisivat antaa sille lisäarvoa. Yritysten maantieteellisellä sijainnilla oli myös merkitystä, sillä halusimme vahvistaa Jokerit FC:n Itä-Helsinkiläistä identiteettiä myös sponsorien ja yhteistyökumppanien avulla.
Niin järjestäjien kuin osallistujienkin mielestä turnaus oli kaikin puolin onnistunut ja saavutti kaikki keskeisimmät asetetut tavoitteet. Osallistujilta kiitosta sai erityisesti tapahtuman tunnelma, järjestelyt, aikataulu ja turnaukseen osallistumisen hinta. Myös toimeksiantaja ja muut sidosryhmät olivat tyytyväisiä kokonaisuuteen. Parannettavaa ensi vuodeksi on etukäteistiedottamisessa sekä sponsorien ja yhteistyökumppanien hankinnassa. Lisäksi tasoerojen pienentämiseksi turnauksessa tulisi olla jatkossa kaksi eri sarjaa.
Turnaus pelattiin kahdella pienellä kentällä Myllypuron urheilupuistossa 12 joukkueen voimin. Kentällä sai olla kerrallaan 6 kenttäpelaajaa ja maalivahti. Otteluissa noudatettiin Suomen Palloliiton sääntöjä, pois lukien kuitenkin paitsiosääntö. Joukkueet jaettiin kolmeen lohkoon, joiden joukkueet kohtasivat toisensa kertaalleen. Jokainen joukkue pääsi siis pelaamaan vähintään kolme peliä. Lohkojen voittajat ja paras toiseksi sijoittunut joukkue jatkoivat välieriin. Välierien voittajat kohtasivat toisensa finaalissa. Turnauksen aikana toiminnassa oli kahvio, jossa myytiin virvokkeita ja pientä syötävää. Paikan päällä oli paljon vapaaehtoisia auttamassa järjestelyissä. Vapaaehtoiset olivat kaikki seuran jäseniä tai kannattajia.
Suurin riski tapahtuman onnistumisen kannalta oli liian vähäinen ilmoittautuneiden joukkueiden määrä. Riskin ehkäisemiseksi panostimme säännölliseen markkinointiin alusta alkaen. Markkinointi tapahtui lähinnä sosiaalisessa mediassa Facebookissa sekä seuran verkkosivujen kautta. Kohderyhmä oli helppo tavoittaa jo entuudestaan tuttujen kanavien kautta. Tapahtumalle pyrittiin saamaan sponsoreita ja yhteistyökumppaneita, jotka sopisivat tapahtuman teemaan ja voisivat antaa sille lisäarvoa. Yritysten maantieteellisellä sijainnilla oli myös merkitystä, sillä halusimme vahvistaa Jokerit FC:n Itä-Helsinkiläistä identiteettiä myös sponsorien ja yhteistyökumppanien avulla.
Niin järjestäjien kuin osallistujienkin mielestä turnaus oli kaikin puolin onnistunut ja saavutti kaikki keskeisimmät asetetut tavoitteet. Osallistujilta kiitosta sai erityisesti tapahtuman tunnelma, järjestelyt, aikataulu ja turnaukseen osallistumisen hinta. Myös toimeksiantaja ja muut sidosryhmät olivat tyytyväisiä kokonaisuuteen. Parannettavaa ensi vuodeksi on etukäteistiedottamisessa sekä sponsorien ja yhteistyökumppanien hankinnassa. Lisäksi tasoerojen pienentämiseksi turnauksessa tulisi olla jatkossa kaksi eri sarjaa.