Markkinointisuunnitelma uudelle lautapelille
Nevalainen, Aki (2017)
Nevalainen, Aki
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320925
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona joensuulaiselle lautapelisuunnittelijalle ja teolliselle muotoilijalle. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen valmiina lopputuotteena eli produktina oli markkinointisuunnitelma Merchants Prestige –lautapelile. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on toimia tehokkaana käytännön työkaluna toimeksiantajalle. Markkinointisuunnitelma tarjoaa toimeksiantajalle arvokasta tietoa markkinoinnin kentästä, markkinointiviestinnän keinoista ja lautapelimarkkinoiden ympäristöstä. Se antaa myös mahdollisuuden lisätä Merchants Prestige –lautapelin tunnettuutta kohderyhmässään.
Opinnäytetyö jakautui teoreettiseen ja toiminnalliseen osaan. Teoreettisessa osiossa on käyty laajasti läpi markkinointia ja markkinoinnin suunnittelua. Opinnäytetyön teoreettiseen osaan on sisällytetty tietoa 4P -mallista, lähtökohta-analyysistä, sekä kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Markkinoinnin suunnittelussa on käyty laajasti läpi markkinointiviestintää ja sen eri keinoja. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui teoreettisessa osiossa läpi käydyistä aiheista, joita produktiin on sovellettu käytännössä. Produktissa nousi vahvasti esiin lautapelaajien kohderyhmän omintakeisuus ja oikean markkinointikanavan löytäminen kohderyhmälle.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona joensuulaiselle lautapelisuunnittelijalle ja teolliselle muotoilijalle. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja sen valmiina lopputuotteena eli produktina oli markkinointisuunnitelma Merchants Prestige –lautapelile. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on toimia tehokkaana käytännön työkaluna toimeksiantajalle. Markkinointisuunnitelma tarjoaa toimeksiantajalle arvokasta tietoa markkinoinnin kentästä, markkinointiviestinnän keinoista ja lautapelimarkkinoiden ympäristöstä. Se antaa myös mahdollisuuden lisätä Merchants Prestige –lautapelin tunnettuutta kohderyhmässään.
Opinnäytetyö jakautui teoreettiseen ja toiminnalliseen osaan. Teoreettisessa osiossa on käyty laajasti läpi markkinointia ja markkinoinnin suunnittelua. Opinnäytetyön teoreettiseen osaan on sisällytetty tietoa 4P -mallista, lähtökohta-analyysistä, sekä kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Markkinoinnin suunnittelussa on käyty laajasti läpi markkinointiviestintää ja sen eri keinoja. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui teoreettisessa osiossa läpi käydyistä aiheista, joita produktiin on sovellettu käytännössä. Produktissa nousi vahvasti esiin lautapelaajien kohderyhmän omintakeisuus ja oikean markkinointikanavan löytäminen kohderyhmälle.