Oppimisympäristönä toimivan vesiprosessin modernisointi opetuksen kehittäjänä
Puustinen, Tommi (2017)
Puustinen, Tommi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320902
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli prosessiautomaation oppimisympäristönä toimivan vesiprosessin modernisointi, joka oli välttämätöntä käytetyn tekniikan vanhentuessa. Ammatillisen koulutuksen uudistamisen yhteydessä pyritään mahdollisimman paljon opetuksesta ja oppimisesta viemään työpaikoille. Kaikkia prosessiautomaation sisältöjä ei kuitenkaan voi viedä opittaviksi toimiviin teollisuuslaitoksiin niiden tuotantoa häiritsemättä, joten oppimisympäristön päivittäminen oppilaitokseen oli tarpeellista.
Yritysyhteistyön merkeissä paikkakunnan prosessiautomaation yrityksiltä kysyttiin heidän käyttämänsä sekä heitä parhaiten palveleva automaatiolaitekanta. Kyselyn tulosten sekä oppilaitoksen omien tarpeiden perusteella valittiin prosessiin automaatiojärjestelmä, prosessin mittaukset ja toimilaitteet. Valinnassa huomioitiin laitetoimittajilta saadut tarjoukset. Kestävän kehityksen mukaisesti prosessin ruostumattomasta teräksestä tehdyt putkistot ja säiliöt säilytettiin.
Lopputuloksena saatiin määriteltyä nykyaikaisen oppimisympäristön automaatiolaitekanta sähkö- ja instrumentointikuvineen. Oppimisympäristö palvelee prosessiautomaation koulutusta pitkälle tulevaisuuteen, niin perusopetuksessa, kuin myös yrityskoulutuksissa.
Yritysyhteistyön merkeissä paikkakunnan prosessiautomaation yrityksiltä kysyttiin heidän käyttämänsä sekä heitä parhaiten palveleva automaatiolaitekanta. Kyselyn tulosten sekä oppilaitoksen omien tarpeiden perusteella valittiin prosessiin automaatiojärjestelmä, prosessin mittaukset ja toimilaitteet. Valinnassa huomioitiin laitetoimittajilta saadut tarjoukset. Kestävän kehityksen mukaisesti prosessin ruostumattomasta teräksestä tehdyt putkistot ja säiliöt säilytettiin.
Lopputuloksena saatiin määriteltyä nykyaikaisen oppimisympäristön automaatiolaitekanta sähkö- ja instrumentointikuvineen. Oppimisympäristö palvelee prosessiautomaation koulutusta pitkälle tulevaisuuteen, niin perusopetuksessa, kuin myös yrityskoulutuksissa.