Lähiesimiesten käsityksiä osaamisen kehittämisestä
Haapakangas, Krista (2017)
Haapakangas, Krista
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121320898
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Helsingin kaupungin Taloushallintopalvelu -liikelaitokselle, Talpalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lähiesimiesten mielipiteitä oman osaamisensa kehittämisestä ennalta määritellyissä osaamisalueissa.
Helsingin kaupungilla on käynnissä suuri rakennemuutos, kun suuri määrä virastoja yhdistettiin vuonna 2017 toimialoiksi, joissa samankaltaiset toimijat tuottavat palveluja nyt yhdessä.
Taloushallinnon ala on kehittynyt merkittävästi viimeisten vuosikymmenien aikana. Ensin siirryttiin tietokoneaikaan 1980-luvulla ja nyt toimintoja automatisoidaan robotiikan avulla, jolloin aikaa vieviä ja manuaalisia työvaiheita voi ihmisen sijaan tehdä robotti-ohjelmisto. Suomessa toimii useita taloushallinnon palvelukeskuksia, joissa toiminnot on keskitetty siten, että asiakas saa nopeasti asiantuntevaa palvelua yhden luukun periaatteella. Asiakaspalvelun laadulla on jatkossa entistä tärkeämpi painoarvo, kun resurssia vapautuu taloushallinnon manuaalisista työtehtävistä. Vapautuneen resurssin myötä voidaan keskittyä kehittämään asiantuntijuutta ja asiakkaille voidaan jatkossa räätälöidä enemmän arvoa tuottavia palveluja.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ensin osaamisen johtamista, oppivaa - ja älykästä organisaatiota, osaamisen arviointia ja - kehittämistä, itsensä johtamista sekä työhyvinvointia. Tämän jälkeen esitellään aineettoman pääoman muotoja. Viimeisenä käsitellään osaamisalueet, joita Talpassa on sovittu kehitettävän. Osaamisalueet ovat: kyky kehittää tiimin toimintaa asiakaslähtöisesti, kommunikointi-, viestintä- ja vuorovaikutustaidot sekä ongelmien ja ristiriitojen ratkaisutaidot.
Empiirisessä osassa kerrotaan haastattelututkimuksesta, joka toteutettiin teemahaastatteluna osalle lähiesimiehiä heinä-elokuussa 2017. Haastatteluilla selvitettiin lähiesimiesten mielipiteitä osaamistarpeista sekä osaamisen kehittämisen tavoista.
Laadullisen tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että osaamisen kehittämistä tarvitaan ja osaamisen kehittämisen eri tapoja olisi hyvä esitellä lähiesimiehille ja sitä kautta monipuolistaa osaamisen kehittämistä. Tutkimustulokset osoittavat, että nykyinen osaamisen kehittämisen tapa, koulutus, voitaisiin toteuttaa myös erilaisilla tavoilla, joista päällimmäisenä nousi esiin osallistava koulutus. Työn lopussa esittelen ehdotuksia osaamisen kehittämisen tavoiksi sekä haastatteluissa esiin nousseiden ongelmakohtien ratkaisemiseksi.
Helsingin kaupungilla on käynnissä suuri rakennemuutos, kun suuri määrä virastoja yhdistettiin vuonna 2017 toimialoiksi, joissa samankaltaiset toimijat tuottavat palveluja nyt yhdessä.
Taloushallinnon ala on kehittynyt merkittävästi viimeisten vuosikymmenien aikana. Ensin siirryttiin tietokoneaikaan 1980-luvulla ja nyt toimintoja automatisoidaan robotiikan avulla, jolloin aikaa vieviä ja manuaalisia työvaiheita voi ihmisen sijaan tehdä robotti-ohjelmisto. Suomessa toimii useita taloushallinnon palvelukeskuksia, joissa toiminnot on keskitetty siten, että asiakas saa nopeasti asiantuntevaa palvelua yhden luukun periaatteella. Asiakaspalvelun laadulla on jatkossa entistä tärkeämpi painoarvo, kun resurssia vapautuu taloushallinnon manuaalisista työtehtävistä. Vapautuneen resurssin myötä voidaan keskittyä kehittämään asiantuntijuutta ja asiakkaille voidaan jatkossa räätälöidä enemmän arvoa tuottavia palveluja.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ensin osaamisen johtamista, oppivaa - ja älykästä organisaatiota, osaamisen arviointia ja - kehittämistä, itsensä johtamista sekä työhyvinvointia. Tämän jälkeen esitellään aineettoman pääoman muotoja. Viimeisenä käsitellään osaamisalueet, joita Talpassa on sovittu kehitettävän. Osaamisalueet ovat: kyky kehittää tiimin toimintaa asiakaslähtöisesti, kommunikointi-, viestintä- ja vuorovaikutustaidot sekä ongelmien ja ristiriitojen ratkaisutaidot.
Empiirisessä osassa kerrotaan haastattelututkimuksesta, joka toteutettiin teemahaastatteluna osalle lähiesimiehiä heinä-elokuussa 2017. Haastatteluilla selvitettiin lähiesimiesten mielipiteitä osaamistarpeista sekä osaamisen kehittämisen tavoista.
Laadullisen tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että osaamisen kehittämistä tarvitaan ja osaamisen kehittämisen eri tapoja olisi hyvä esitellä lähiesimiehille ja sitä kautta monipuolistaa osaamisen kehittämistä. Tutkimustulokset osoittavat, että nykyinen osaamisen kehittämisen tapa, koulutus, voitaisiin toteuttaa myös erilaisilla tavoilla, joista päällimmäisenä nousi esiin osallistava koulutus. Työn lopussa esittelen ehdotuksia osaamisen kehittämisen tavoiksi sekä haastatteluissa esiin nousseiden ongelmakohtien ratkaisemiseksi.