Positiivinen psykologia laulunopetuksen innoittajana : Tavoitteena kokonaisvaltainen, innostava, oppilaalle merkityksellinen laulunopetus
Pekkarinen, Iida (2017)
Pekkarinen, Iida
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220876
Tiivistelmä
Tavoite oli tutkia positiivisen psykologian ja positiivisen pedagogiikan ydinperiaatteita ja niiden soveltamismahdollisuuksia laulunopetukseen. Idea syntyi mielenkiinnosta tarkastella laulunopetusta positiivisen psykologian näkökulmasta ja tutkia mitä annettavaa positiivisella psykologialla- ja pedagogiikalla voisi olla laulunopetukseen. Työn tietoperustana on käytetty positiiviseen psykologiaan- pedagogiikkaan ja motivaatioon liittyvää kirjallisuutta sekä muuta aiheeseen liittyvää lähdemateriaalia. Tutkimus on kartoittava laadullinen tutkimus joka sisältää neljälle lauluoppilaalle sekä yhdelle laulupedagogille sähköpostin välityksellä tehdyn kyselyhaastattelun. Tarkoituksena oli tutkia oppilaiden kokemuksia laulamisesta ja laulutunneista. Laulupedagogilta oli tarkoitus saada tietoa positiivisen psykologian opetusfilosofian ilmenemisestä laulunopetuksessa. Positiivinen psykologia tutkii onnellisuutta ja korostaa myönteisten tunteiden merkitystä ja voimaa. Positiivinen pedagogiikka perustuu positiiviseen psykologiaan ja sen keskiössä on hyvinvointitaitojen opettaminen. Positiivisen pedagogiikan tavoitteita ovat luonteenvahvuuksien ja myönteisten tunteiden tunnistaminen ja hyödyntäminen oppimisessa, kokonaisvaltainen ja oppilaslähtöinen opetus, sekä yleisen hyvinvoinnin edistäminen. Haastateltavat kertoivat laulamisen olevan heille tärkeä itseilmaisun keino. Tärkeäksi mainittiin myös rentous laulutunnilla ja hyvä vuorovaikutus oppilaan ja opettajan välillä. Lähes kaikki vastaajista kertoivat vertailevansa itseään toisiin laulajiin, jännittävänsä esiintymistilanteita tai epäonnistumisia. Laulupedagogille positiivinen psykologia antavaa varmuutta ajatukseen siitä, että ilo, innostus ja kannustus johtavat parhaisiin oppimistuloksiin.