Pedagogiikan toteutuminen Providan päiväkodeissa
Virkunen, Mia; Ketelä, Petra (2017)
Virkunen, Mia
Ketelä, Petra
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220860
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten pedagogiikka toteutuu käytännössä Providan päiväkodeissa. Tutkimuksessa selvitettiin toteutuvatko valtakunnallisessa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa asetetut pedagogiset tavoitteet käytännössä ja nähdäänkö pedagogiikka koko toiminnan läpäisevänä periaatteena vai enemmän opetuksena suunnitelluissa tuokioissa. Lisäksi tutkittiin toteuttavatko pedagogiikkaa vain lastentarhanopettajat vai osallistuvatko toteutukseen myös lastenhoitajat ja onko kasvatustieteen kandidaatin ja sosionomitaustaisen lastentarhanopettajan työotteessa eroja suhteessa pedagogiikkaan.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmessa eri päiväkodissa kuutta sosionomitaustaista lastentarhanopettajaa. He eivät saaneet kysymyksiä etukäteen ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan pedagogiikkaa toteutetaan valtakunnallisen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan siten, että pedagogiikka sisältyy koko toimintaan. Pedagogiikan suunniteluun, toteutukseen ja arviointiin osallistuvat kaikki varhaiskasvattajat, mutta vastuu on kuitenkin lastentarhanopettajalla. Vanhempien ja lasten osallistaminen koettiin sekä tärkeänä että haastavana. Tuloksista käy ilmi, että jokaisella varhaiskasvattajalla on oma tyylinsä toteuttaa pedagogiikkaa kasvatustilanteissa, joten pedagogiikan tietämystä tulisi olla jokaisella varhaiskasvattajalla riittävästi.
Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään varhaiskasvatusta ja varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmessa eri päiväkodissa kuutta sosionomitaustaista lastentarhanopettajaa. He eivät saaneet kysymyksiä etukäteen ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan pedagogiikkaa toteutetaan valtakunnallisen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan siten, että pedagogiikka sisältyy koko toimintaan. Pedagogiikan suunniteluun, toteutukseen ja arviointiin osallistuvat kaikki varhaiskasvattajat, mutta vastuu on kuitenkin lastentarhanopettajalla. Vanhempien ja lasten osallistaminen koettiin sekä tärkeänä että haastavana. Tuloksista käy ilmi, että jokaisella varhaiskasvattajalla on oma tyylinsä toteuttaa pedagogiikkaa kasvatustilanteissa, joten pedagogiikan tietämystä tulisi olla jokaisella varhaiskasvattajalla riittävästi.