"Otetaan syliin kun itkettää" : Alle 3-vuotiaan kiintymyssuhteen haasteiden huomioiminen varhaiskasvatuksessa
Lotta, Meri; Mikkola, Meri (2017)
Lotta, Meri
Mikkola, Meri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220855
Tiivistelmä
Kiintymyssuhteella on pitkäkantoiset vaikutukset. Turvallisen kiintymyssuhteen luominen lapsen ja huoltajan välille on ensisijainen tehtävä lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana. Pieni lapsi pyrkii aktiivisesti kiinnittymään päivittäiseen hoitajaansa etenkin, kun lapsi tuntee olonsa turvattomaksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksessa havaittavasta turvattomasta ja jäsentymättömästä kiintymyssuhteesta alle 3-vuotiailla. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata työntekijöiden käsityksiä turvattomasta ja jäsentymättömästä kiintymyssuhteesta alle 3-vuotiaalla ja tuoda ilmi niitä piirteitä,miten jäsentymätön ja turvaton kiintymyssuhde ilmenee.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena varhaiskasvatuksessa.Kyselyn vastaajat olivat työskennelleet alle 3-vuotiaiden parissa varhaiskasvatuksessa. Webropol-kysely muodostettiin avoimista ja strukturoiduista kysymyksistä. Vastauksia kerättiin yksityisistä päiväkodeista sekä Facebookin kautta. Vastauksia tuli 19. Aineisto analysoitiin käyttäen määrällisiä ja laadullisia analysointimenetelmiä.
Tutkimuksessa korostui,että suurin osa vastaajista koki kiintymyssuhteen tärkeäksi varhaiskasvatuksen arjessa. Turvattoman ja jäsentymättömän kiintymyssuhteen haasteita nousi eniten arjen hoitotilanteissa, kollegoiden välisissä keskusteluissa sekä lapsen vienti ja hakutilanteissa sekä turvattomassa kiintymyssuhteessa korostui vapaat leikkitilanteet. Lapsen käyttäytymisessä korostui itkuisuus, epävarmuus sekä aggressiivisuus. Lapsen kiintymyssuhdetta tuettaessa korostui aikuisen turvallisuus, läsnäolo, johdonmukaisuus sekä tunnetaitojen opettelu. Suuri osa vastaajista koki, että lapsen iällä on merkitystä kiintymyssuhteen haasteiden havainnoinnin kannalta.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena varhaiskasvatuksessa.Kyselyn vastaajat olivat työskennelleet alle 3-vuotiaiden parissa varhaiskasvatuksessa. Webropol-kysely muodostettiin avoimista ja strukturoiduista kysymyksistä. Vastauksia kerättiin yksityisistä päiväkodeista sekä Facebookin kautta. Vastauksia tuli 19. Aineisto analysoitiin käyttäen määrällisiä ja laadullisia analysointimenetelmiä.
Tutkimuksessa korostui,että suurin osa vastaajista koki kiintymyssuhteen tärkeäksi varhaiskasvatuksen arjessa. Turvattoman ja jäsentymättömän kiintymyssuhteen haasteita nousi eniten arjen hoitotilanteissa, kollegoiden välisissä keskusteluissa sekä lapsen vienti ja hakutilanteissa sekä turvattomassa kiintymyssuhteessa korostui vapaat leikkitilanteet. Lapsen käyttäytymisessä korostui itkuisuus, epävarmuus sekä aggressiivisuus. Lapsen kiintymyssuhdetta tuettaessa korostui aikuisen turvallisuus, läsnäolo, johdonmukaisuus sekä tunnetaitojen opettelu. Suuri osa vastaajista koki, että lapsen iällä on merkitystä kiintymyssuhteen haasteiden havainnoinnin kannalta.