Toimintakyky näkyväksi : Kartoittamistapa erityiskoulun 10-luokkalaisten siirtymävaiheeseen
Jylhä, Mirva; Räisänen, Oona-Riina (2017)
Jylhä, Mirva
Räisänen, Oona-Riina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220850
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Onerva-koulu, joka on yksi Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin toimipisteistä. Tällä hetkellä Onervalla on erityisopiskelijoille suunnattu 10 luokka, jolle tulee joka vuosi uudet opiskelijat erilaisin taustoin ja toimintakyvyn tasoin. Opinnäytetyön kehittäminen lähti liikkeelle käytännön tarpeesta: koulun henkilökunta toi esille, että 10-luokkalaisten toimintakyvystä ei välttämättä saada riittävästi tietoa ennen koulun alkua, minkä takia koulun alku on koettu haastavaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tiivis toimintakyvyn kartoittamistapa Onervan 10 luokkalaisille ennen koulun alkua, jotta siirtymävaihe helpottuisi. Toimintakyvystä kerättiin tietoa toimintaterapian teorian Inhimillisen toiminnan mallin (MOHO) sekä ICF-luokituksen avulla. Koulun henkilökunnan käsityksiä opiskelijoiden toimintakyvystä, arjessa pärjäämisestä, ympäristöstä ja opiskelijavalinnasta kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluiden avulla selvisi, että opiskelijat osallistuvat arjen toimintoihin ja suoriutuvat niistä mahdollisimman itsenäisesti. Opiskelijoiden toimintakyky ja tuen tarve vaihtelevat ja jokainen tarvitsee johonkin asiaan tukea.
Tuotoksena kehitettiin alkukartoituslomake, jossa keskitytään selvittämään toimintakyvyn oleellisimpia asioita tahdon, osallistumisen ja suoriutumisen sekä taitojen näkökulmasta. Alkukartoituslomakkeen yhteensopivuus Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin muiden materiaalien kanssa varmistettiin huomioimalla ICF-luokitus ja haastattelemalla henkilöitä, jotka ovat olleet luomassa Valteri-verkostoissa käyttöön tulevia materiaaleja sekä tutustumalla niihin. Alkukartoituslomakkeesta saatavat tiedot auttavat koulun henkilökuntaa tukemaan opiskelijoiden toiminnallista identiteettiä, pätevyyttä ja mukautumista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tiivis toimintakyvyn kartoittamistapa Onervan 10 luokkalaisille ennen koulun alkua, jotta siirtymävaihe helpottuisi. Toimintakyvystä kerättiin tietoa toimintaterapian teorian Inhimillisen toiminnan mallin (MOHO) sekä ICF-luokituksen avulla. Koulun henkilökunnan käsityksiä opiskelijoiden toimintakyvystä, arjessa pärjäämisestä, ympäristöstä ja opiskelijavalinnasta kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluiden avulla selvisi, että opiskelijat osallistuvat arjen toimintoihin ja suoriutuvat niistä mahdollisimman itsenäisesti. Opiskelijoiden toimintakyky ja tuen tarve vaihtelevat ja jokainen tarvitsee johonkin asiaan tukea.
Tuotoksena kehitettiin alkukartoituslomake, jossa keskitytään selvittämään toimintakyvyn oleellisimpia asioita tahdon, osallistumisen ja suoriutumisen sekä taitojen näkökulmasta. Alkukartoituslomakkeen yhteensopivuus Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin muiden materiaalien kanssa varmistettiin huomioimalla ICF-luokitus ja haastattelemalla henkilöitä, jotka ovat olleet luomassa Valteri-verkostoissa käyttöön tulevia materiaaleja sekä tutustumalla niihin. Alkukartoituslomakkeesta saatavat tiedot auttavat koulun henkilökuntaa tukemaan opiskelijoiden toiminnallista identiteettiä, pätevyyttä ja mukautumista.