Digital signagen sivuston lanseeraus Case Imagon
Ahokas, Carita (2017)
Ahokas, Carita
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220811
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia Imagonin verkkosivuille digital signagesta suomeksi kertova nettisivu. Imagonilla on omat valmiit kotisivut, joissa kerrotaan yrityksen toiminnasta ja tuotteista, mutta digitaaliset näytöt puuttuivat nettisivuilta kokonaan. Kehittämistyön tavoitteena on muokata Imagonin mielikuvaa pelkkänä valomainostoimittajana, ja laajentaa asiakkaiden näkökul-maa Imagonista digitaalisena osaajaksi.
Kehittämistyön teoreettisena taustana toimi kolme teoria-aluetta, digital signage, verkkosivujen kehittäminen ja hakukonemarkkinointi. Digital signage on digitaalisien näyttöjen avulla tapahtuvaa viestintää. Se on mullistanut viestinnän keinoja ja teknologian kehittyessä se voi kohdentaa mainontaa katsojalle välittömästi. Verkkosivujen kehittäminen keskittyy käyttäjäkokemukseen ja inbound- sekä sisältömarkkinointiin. Hakukonemarkkinointi voidaan jakaa kahteen osaan, hakukonemainonnaksi ja hakukoneoptimoinniksi. Hakukoneoptimointia voi tehdä on-page-optimointina, joka tarkoittaa nettisivujen kehittämistä hakukonenäkyvyyden parantamiseksi. Off-page-hakukoneoptimointi on verkkosivujen ulkopuolella olevan toiminnan ja sisällön optimointia.
Kehittämistyössä luotujen verkkosivujen pitää olla selkeät, helposti käytettävät ja noudattavat Imagonin graafista ilmettä. Imagonin nettisivut eivät ole hakukoneoptimoinnin kannalta ihanteelliset, mutta digital signagen osuudesta käytetään Google Trends-sivustoa kohdentamaan oikeat avainsanat nettisivuille. Sisällön pitää vastata Imagonin normaalia tyyliä ja herättää kävijöissä mielenkiin-toa Imagonin tuotteita kohtaan.
Verkkosivut ovat digital signagen mahdollisuuksista kertova osuus, joka tuo esille Imagonin digitaalista osaamista. Osuudesta tuli Imagonin näköinen koko-naisuus, joka toimii hyvänä pohjana nettisivujen tulevaisuuden kehittämiselle ja ovenavauksena yrityksen ja asiakkaiden väliselle keskustelulle. Osuus julkaistiin marraskuun 2017 lopussa Imagonin kotisivuille. Työn jälkeisessä pohdinta-osuudessa harkitaan tulevaisuuden näkymiä kotisivuille perustuen kehittämistyön teoriaan.
Kehittämistyön teoreettisena taustana toimi kolme teoria-aluetta, digital signage, verkkosivujen kehittäminen ja hakukonemarkkinointi. Digital signage on digitaalisien näyttöjen avulla tapahtuvaa viestintää. Se on mullistanut viestinnän keinoja ja teknologian kehittyessä se voi kohdentaa mainontaa katsojalle välittömästi. Verkkosivujen kehittäminen keskittyy käyttäjäkokemukseen ja inbound- sekä sisältömarkkinointiin. Hakukonemarkkinointi voidaan jakaa kahteen osaan, hakukonemainonnaksi ja hakukoneoptimoinniksi. Hakukoneoptimointia voi tehdä on-page-optimointina, joka tarkoittaa nettisivujen kehittämistä hakukonenäkyvyyden parantamiseksi. Off-page-hakukoneoptimointi on verkkosivujen ulkopuolella olevan toiminnan ja sisällön optimointia.
Kehittämistyössä luotujen verkkosivujen pitää olla selkeät, helposti käytettävät ja noudattavat Imagonin graafista ilmettä. Imagonin nettisivut eivät ole hakukoneoptimoinnin kannalta ihanteelliset, mutta digital signagen osuudesta käytetään Google Trends-sivustoa kohdentamaan oikeat avainsanat nettisivuille. Sisällön pitää vastata Imagonin normaalia tyyliä ja herättää kävijöissä mielenkiin-toa Imagonin tuotteita kohtaan.
Verkkosivut ovat digital signagen mahdollisuuksista kertova osuus, joka tuo esille Imagonin digitaalista osaamista. Osuudesta tuli Imagonin näköinen koko-naisuus, joka toimii hyvänä pohjana nettisivujen tulevaisuuden kehittämiselle ja ovenavauksena yrityksen ja asiakkaiden väliselle keskustelulle. Osuus julkaistiin marraskuun 2017 lopussa Imagonin kotisivuille. Työn jälkeisessä pohdinta-osuudessa harkitaan tulevaisuuden näkymiä kotisivuille perustuen kehittämistyön teoriaan.