Marknadsföringsvideo i praktiken
Frondén, Philip; Grev, Christopher (2017)
Frondén, Philip
Grev, Christopher
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120681
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att visa genom teori och vårt eget utförande hur en organisation med liten budget kan skapa en effektiv reklamvideo. Var skall vi börja? Vilken utrustning behövs? Krävs det utbildning? Vad är en storyboard? Vi vill visa att det inte behövs en stor budget och ett stort produktionsteam för att skapa en effektiv och gripande video.
I arbetets teoretiska del har vi skrivit allmänt om värdet av marknadsföring, sociala medier, om content marketing och storytelling. Arbetet tar också upp processen för videoproduktion och tips på hur man skapar en effektiv video för småföretag och mindre organisationer.
Detta arbetet är ett utvecklingsarbete vilket innebär att vi istället för en undersökning har valt att göra ett praktiskt examensarbete i två delar varav den ena är att producera en marknadsföringsvideo som projekt och sedan skriva ett teoribaserat skriftligt arbete. Vi gjorde en marknadsföringsvideo åt TeamNovia i Åbo, som vi planerade, skrev manus till fungerade som skådespelare, regisserade och editerade.
Som resultat producerade vi en 1 minut lång reklamvideo som både uppdragsgivaren och vi själva var nöjda med. Detta arbete är den skriftliga teoribaserade delen av examensarbetet. The purpose of this thesis is to show through theory and our own execution how an organization with a small budget can produce effective marketing video. Where do we begin? What kind of equipment do we need? Do we need some kind of education? What is a storyboard? We want to show that you do not need a big budget or a massive production team for the creation of an effective and gripping video.
In the theoretical part of our thesis we will talk about the worth of marketing, different social media, content marketing and storytelling. In the thesis we also bring up the production process and tips on how to make an effective video for small businesses and smaller organizations.
This is a practise-based thesis which means that instead of performing a research, we have chosen to do a practical thesis in two parts of which one is to produce a marketing video for TeamNovia in Åbo and then write a theory-based written thesis. The marketing video was planned, written, acted in, directed and edited by us.
The result is a 1-minute long marketing video, which both TeamNovia and we were satisfied with.This is the written and theory-based part of the thesis.
I arbetets teoretiska del har vi skrivit allmänt om värdet av marknadsföring, sociala medier, om content marketing och storytelling. Arbetet tar också upp processen för videoproduktion och tips på hur man skapar en effektiv video för småföretag och mindre organisationer.
Detta arbetet är ett utvecklingsarbete vilket innebär att vi istället för en undersökning har valt att göra ett praktiskt examensarbete i två delar varav den ena är att producera en marknadsföringsvideo som projekt och sedan skriva ett teoribaserat skriftligt arbete. Vi gjorde en marknadsföringsvideo åt TeamNovia i Åbo, som vi planerade, skrev manus till fungerade som skådespelare, regisserade och editerade.
Som resultat producerade vi en 1 minut lång reklamvideo som både uppdragsgivaren och vi själva var nöjda med. Detta arbete är den skriftliga teoribaserade delen av examensarbetet.
In the theoretical part of our thesis we will talk about the worth of marketing, different social media, content marketing and storytelling. In the thesis we also bring up the production process and tips on how to make an effective video for small businesses and smaller organizations.
This is a practise-based thesis which means that instead of performing a research, we have chosen to do a practical thesis in two parts of which one is to produce a marketing video for TeamNovia in Åbo and then write a theory-based written thesis. The marketing video was planned, written, acted in, directed and edited by us.
The result is a 1-minute long marketing video, which both TeamNovia and we were satisfied with.This is the written and theory-based part of the thesis.