Päivittäistavarakaupan Duopoli-asetelma Suomessa
Toivanen, Kai (2017)
Toivanen, Kai
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120638
Tiivistelmä
Suomen päivittäistavarakauppa on muuttunut viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana merkittävästi. Suuri osa pienistä päivittäistavarakauppaa harjoittavista yrityksistä on lopettanut toimintansa, tai he ovat myyneet koko liiketoimintansa isommille yrityksille. Vuonna 2017 Suomen päivittäistavarakaupan markkinoita hallitsee kaksi isoa yritystä; Kesko Oyj, sekä SOK-yhtymä. Nämä kaksi isoa tekijää hallitsevat n. 85 %:a Suomen päivittäistavarakaupan markkinoista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkkailla Suomen päivittäistavarakaupan nykytilannetta, sekä arvioida nykyisen markkinatilanteen vaikutusta kuluttajiin. Lähteinä työssä käytetään mm. Päivittäistavarakauppa ry:n tutkimuksia, S- ja K-ryhmän julkaisuja, sekä taloustiedettä tutkivia kirjoja.
Opinnäytetyö jakautuu teoriaosuuteen, sekä empiiriseen tutkimusosuuteen. Teoriaosuudessa käydään läpi ensin markkinoilla vallitsevia erilaisia kilpailumuotoja. Tämän jälkeen teoriaosuus keskittyy yritysten väliseen hintakilpailuun ja taustalla vaikuttaviin teorioihin. Teoriaosuuden lopussa käydään läpi kahden Suomen päivittäistavarakaupan markkinaosuutta hallitsevan yrityksen historiaa, taustoja, sekä tulevaisuuden näkymiä.
Empiirisessä osuudessä käydään läpi työn ohessa suoritetun tutkimuksen ”Kuluttajan valinta” tuloksia, ja arvioidaan vallitsevan markkinatilanteen vaikutuksia. Tutkimusmetodina työssä käytetään kvalitatiivista tutkimusta, koska sen avulla on mahdollista tuoda ilmi mahdollisimman paljon haasteltavien omia kokemuksia.
Yhdistämällä teoriapohjaa ja tutkimuksen tuloksia voidaan todeta, että kuluttajan valinta S- ja K-ryhmän välillä ei ole ihan yksiselitteinen. Kuluttajan valintaan vaikuttavat mm. varallisuus, sijainti, sekä kulutustottumukset.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkkailla Suomen päivittäistavarakaupan nykytilannetta, sekä arvioida nykyisen markkinatilanteen vaikutusta kuluttajiin. Lähteinä työssä käytetään mm. Päivittäistavarakauppa ry:n tutkimuksia, S- ja K-ryhmän julkaisuja, sekä taloustiedettä tutkivia kirjoja.
Opinnäytetyö jakautuu teoriaosuuteen, sekä empiiriseen tutkimusosuuteen. Teoriaosuudessa käydään läpi ensin markkinoilla vallitsevia erilaisia kilpailumuotoja. Tämän jälkeen teoriaosuus keskittyy yritysten väliseen hintakilpailuun ja taustalla vaikuttaviin teorioihin. Teoriaosuuden lopussa käydään läpi kahden Suomen päivittäistavarakaupan markkinaosuutta hallitsevan yrityksen historiaa, taustoja, sekä tulevaisuuden näkymiä.
Empiirisessä osuudessä käydään läpi työn ohessa suoritetun tutkimuksen ”Kuluttajan valinta” tuloksia, ja arvioidaan vallitsevan markkinatilanteen vaikutuksia. Tutkimusmetodina työssä käytetään kvalitatiivista tutkimusta, koska sen avulla on mahdollista tuoda ilmi mahdollisimman paljon haasteltavien omia kokemuksia.
Yhdistämällä teoriapohjaa ja tutkimuksen tuloksia voidaan todeta, että kuluttajan valinta S- ja K-ryhmän välillä ei ole ihan yksiselitteinen. Kuluttajan valintaan vaikuttavat mm. varallisuus, sijainti, sekä kulutustottumukset.