Teoria tutuksi soittaen : Kolme osallistavaa harjoitusta musiikin harmonian ryhmäopetukseen
Itäpelto, Vili (2017)
Itäpelto, Vili
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120623
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään kolme osallistavaa harjoitusta musiikin harmonian ryhmäopetukseen. Harjoitusten aiheina ovat duuriasteikko, intervallit sekä soinnut, joita käsitellään ryhmässä tekemisen kautta joko laulaen tai soittaen. Nämä harjoitteet on muotoiltu tutkimalla kysymyksiä kuinka harmoniaopetuksesta voitaisiin tehdä motivoivaa ja millainen on motivoiva ryhmäharjoitus. Harjoitukset löytyvät lopusta myös erillisinä liitteinä, jotta niiden kopioiminen kunkin omaan opetuskäyttöön olisi mahdollisimman helppoa.
Päätutkimuskeinona opinnäytteessä ovat yhdeksän työtä varten tehtyä haastattelua. Haastateltavista henkilöistä seitsemän opettaa musiikkia ammatikseen ja kaksi ovat musiikkipedagogian opiskelijoita. Lisäksi työssä viitataan musiikkialan kirjallisuuteen sekä kirjoittajan omiin opetustyössä tehtyihin havaintoihin.
Työssä käsitellään myös uuden taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden (2017) sisältämiä termejä osallistava opetus, ilmiökeskeisyys sekä sävellyttäminen (opetussuunnitelman perusteiden vahvistetussa muodossa pilkottu osiin ”säveltäminen ja improvisointi”) pääosin musiikin teoriaopetuksen kontekstissa. Erityisesti työssä pohditaan näiden opetusmenetelmien merkitystä ja potentiaalia opiskelijoiden motivoinnin kannalta tutkimalla teorioita termien takana sekä haastateltavien sekä kirjoittajan omia opetuskokemuksia. Työssä todetaan osallistavien, ilmiökeskeisten ja sävellyttämistä sisältävien opetuskeinojen olevan tehokkaita sekä oppimisen että opiskelijoiden motivaation kannalta, mutta myös haastavia opettajille niin ajankäytön kuin luovuuden näkökulmista.
Työssä tutkitaan myös osallistavan ryhmäopetuksen keskeisiä haasteita ja ongelmakohtia, kuten kuinka kaikki oppilaat on mahdollista pitää aktiivisina esimerkiksi tasoeroista ja erityyppisistä instrumenteista huolimatta sekä miten tärkeän faktatiedon omaksuminen saataisiin luontevasti integroitua tekemisen keskelle.
Päätutkimuskeinona opinnäytteessä ovat yhdeksän työtä varten tehtyä haastattelua. Haastateltavista henkilöistä seitsemän opettaa musiikkia ammatikseen ja kaksi ovat musiikkipedagogian opiskelijoita. Lisäksi työssä viitataan musiikkialan kirjallisuuteen sekä kirjoittajan omiin opetustyössä tehtyihin havaintoihin.
Työssä käsitellään myös uuden taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden (2017) sisältämiä termejä osallistava opetus, ilmiökeskeisyys sekä sävellyttäminen (opetussuunnitelman perusteiden vahvistetussa muodossa pilkottu osiin ”säveltäminen ja improvisointi”) pääosin musiikin teoriaopetuksen kontekstissa. Erityisesti työssä pohditaan näiden opetusmenetelmien merkitystä ja potentiaalia opiskelijoiden motivoinnin kannalta tutkimalla teorioita termien takana sekä haastateltavien sekä kirjoittajan omia opetuskokemuksia. Työssä todetaan osallistavien, ilmiökeskeisten ja sävellyttämistä sisältävien opetuskeinojen olevan tehokkaita sekä oppimisen että opiskelijoiden motivaation kannalta, mutta myös haastavia opettajille niin ajankäytön kuin luovuuden näkökulmista.
Työssä tutkitaan myös osallistavan ryhmäopetuksen keskeisiä haasteita ja ongelmakohtia, kuten kuinka kaikki oppilaat on mahdollista pitää aktiivisina esimerkiksi tasoeroista ja erityyppisistä instrumenteista huolimatta sekä miten tärkeän faktatiedon omaksuminen saataisiin luontevasti integroitua tekemisen keskelle.