Moniammatillinen yhteistyö ja sen haasteet Metropolian Suunhoidon opetusklinikalla : palautekysely suuhygienistiopiskelijoille
Mbaye, Aida; Sillanpää, Heidi (2017)
Mbaye, Aida
Sillanpää, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120581
Tiivistelmä
Moniammatillinen yhteistyö on suuressa roolissa Metropolian Suunhoidon opetusklinikalla. Yhteistyötä tehdään niin opiskelijoiden, opettajien, hammaslääkärin, välinehuoltajan kuin Helsingin terveyskeskuksen ja hammaslääketieteen kandidaattien kanssa. Toimijoita on paljon, mikä luo erinäisiä haasteita moniammatillisen yhteistyön toimivuuteen. Moniammatillisen toiminnan kehittämisen kannalta on tärkeää saada säännöllistä palautetta etenkin opiskelijoilta. Palautteen keräämiseen ja opiskelijatyytyväisyyden mittaamiseen haasteita tuovat kuitenkin puutteelliset palautemenetelmät sekä opiskelijan vaikeus tuoda omaa rehellistä mielipidettään rohkeasti esille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa suuhygienistiopiskelijoille anonyymi palautekysely Kahoot-pilvipalveluun opetusklinikalla työskentelevien toimijoiden moniammatillisen yhteistyön toimivuudesta. Kyselyn avulla opiskelijat saavat valmiuksia moniammatilliseen yhteistyöhön, oppivat arvioimaan omaa toimintaansa suhteessa muuhun ryhmään sekä saavat rohkeutta puuttua ongelmakohtiin myös tulevaisuuden työelämässä. Palautekyselystä saadun palautteen avulla opetusklinikan toimintaa voidaan kehittää.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jonka tuotoksena syntyi palautekysely. Palautekysely toteutettiin peilaamalla teoriatietoa ja käytännön tietoa opetusklinikan toimintatavoista.
Kyselyä käytetään opettajan ja ryhmän yhteisissä klinikkareflektioissa, minkä avulla pystytään selvittämään mitkä asiat toimivat ja mitkä asiat vaativat vielä kehittämistä moniammatillisessa yhteistyössä opiskelijoiden näkökulmasta. Nimettömän kyselyn avulla opiskelijan kokemus on helppo tuoda esille. Ryhmän reflektoidessa toimintaansa on yksittäisen opiskelijan helppo arvioida myös omaa toimintaansa suhteessa muuhun ryhmään ja esiin nousseisiin ongelmakohtiin voidaan saman tien keskustellen puuttua.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa suuhygienistiopiskelijoille anonyymi palautekysely Kahoot-pilvipalveluun opetusklinikalla työskentelevien toimijoiden moniammatillisen yhteistyön toimivuudesta. Kyselyn avulla opiskelijat saavat valmiuksia moniammatilliseen yhteistyöhön, oppivat arvioimaan omaa toimintaansa suhteessa muuhun ryhmään sekä saavat rohkeutta puuttua ongelmakohtiin myös tulevaisuuden työelämässä. Palautekyselystä saadun palautteen avulla opetusklinikan toimintaa voidaan kehittää.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jonka tuotoksena syntyi palautekysely. Palautekysely toteutettiin peilaamalla teoriatietoa ja käytännön tietoa opetusklinikan toimintatavoista.
Kyselyä käytetään opettajan ja ryhmän yhteisissä klinikkareflektioissa, minkä avulla pystytään selvittämään mitkä asiat toimivat ja mitkä asiat vaativat vielä kehittämistä moniammatillisessa yhteistyössä opiskelijoiden näkökulmasta. Nimettömän kyselyn avulla opiskelijan kokemus on helppo tuoda esille. Ryhmän reflektoidessa toimintaansa on yksittäisen opiskelijan helppo arvioida myös omaa toimintaansa suhteessa muuhun ryhmään ja esiin nousseisiin ongelmakohtiin voidaan saman tien keskustellen puuttua.