Autoalan opetustilojen suunnittelu
Heikkilä, Jesse (2017)
Heikkilä, Jesse
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120537
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin Jämsän ammattiopiston ajoneuvoasentajien koulutuksessa käytettävien uusien korjaamotilojen suunnitteluun. Nykyaikaisessa koulutusmallissa oppilaiden työssä oppiminen on enenevissä määrin lisääntynyt, jolloin oppilaiden koululla opetukseen käytetty aika on vastaavasti lyhentynyt. Tämän vuoksi tuli ajankohtaiseksi miettiä, tarvitaanko oppilaitoksella enää suuria tiloja, monipuolisilla työvälineillä varustettuna isoille ryhmille, vai voisiko pienempien tilojen yhteiskäytöllä muiden koulutusalojen kanssa säästää tilakustannuksissa.
Lisäksi opinnäytetyössä vertaillaan kaupallisten korjaamoiden-, sekä oppilaskorjaamoiden toteutukseen liittyviä eroavaisuuksia ja esitellään autokorjaamoiden tilojen suunnitteluun liittyviä huomioita. Lisäksi työssä esitellään Jämsän ammattiopiston ajoneuvoasentajien koulutukseen tarkoitettu nykyinen korjaamosali sekä teoriaosuuden pohjalta luodut kaksi erilaista layout-suunnitelmaa uusien oppilaskorjaamon tilojen malliksi.
Työn pohjautuu esitettyjen lähteiden lisäksi suurelta osin ammattiopistolla suorittamani työharjoittelun aikana tehtyihin havaintoihin oppilaskorjaamon toiminnasta, sekä ammattiopiston henkilökunnalta tulleisiin kehitysehdotuksiin ja näkemyksiin uusista tiloista.
Lisäksi opinnäytetyössä vertaillaan kaupallisten korjaamoiden-, sekä oppilaskorjaamoiden toteutukseen liittyviä eroavaisuuksia ja esitellään autokorjaamoiden tilojen suunnitteluun liittyviä huomioita. Lisäksi työssä esitellään Jämsän ammattiopiston ajoneuvoasentajien koulutukseen tarkoitettu nykyinen korjaamosali sekä teoriaosuuden pohjalta luodut kaksi erilaista layout-suunnitelmaa uusien oppilaskorjaamon tilojen malliksi.
Työn pohjautuu esitettyjen lähteiden lisäksi suurelta osin ammattiopistolla suorittamani työharjoittelun aikana tehtyihin havaintoihin oppilaskorjaamon toiminnasta, sekä ammattiopiston henkilökunnalta tulleisiin kehitysehdotuksiin ja näkemyksiin uusista tiloista.