Smärtans påverkan på aktivitet och delaktighet hos barn och unga med Cerebral pares.
Snellman, Johanna (2017)
Snellman, Johanna
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120524
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet var att utreda hur forskningen beskriver smärtans påverkan på aktivitet och delaktighet, så som dessa beskrivs i ICF, hos barn med Cp skada. Utifrån frågeställningarna utreddes det hur smärta påverkar barn och ungas utförande av aktiviteter och hur smärta påverkar barn och ungas engagemang i olika livssituationer. Litteraturstudie i forma av forskningsöversikt har använts som metod. Åtta stycken artiklar inkluderades. Kvalitetsgranskningen gjordes med hjälp av checklistor från Forsberg & Wengström (2015). ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) användes som teoretisk modell i examensarbetet. De centrala begreppen i ICF styrde den deduktiva innehållsanalysen och vilka teman/rubriker som resultatet presenteras under. Dessa begrepp var: lärande och tillämpande av kunskap, allmänna uppgifter, kommunikation, förflyttning, personlig vård, hemliv, mellanmänskliga relationer, viktiga livsområden samt samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv. Resultatet presenteras under rubrikerna ”smärtans påverkan på barns skolgång”, ”smärtans påverkan i vardagen” och ”smärtans påverkan på fritid och sociala relationer”. I resultatet framkom det att både höftförskjutning och nedsatt gångförmåga ger upphov till smärta och påverkar barnet negativt vid förflyttning, på/av klädning, ligga sitta och toalettbestyr. Smärta har en negativ påverkan på aktiviteter så som förflyttning, personlig vård och hemliv. Springa och gå leder också till smärta hos barnet vilket gör att det inte kan delta i sport och fysiska fritidsaktiviteter. Det i sin tur inverkar negativt på upprätthållande av sociala relationer och fritidsaktiviteter. Barn med smärta har en lägre poäng i HRQOL (Health-Related Quality Of Life) än barn utan smärta. Det påverkar barnet negativt och gör det nedstämd. Smärta är också en av orsakerna till att barn ofrivilligt måste vara bort från skolan. Detta leder till att det inte känner den delaktighet och gemenskap som alla andra barn i klassen.