Seksuaalineuvontaoppitunti monikulttuurisessa ympäristössä
Eloranta, Heidi; Karhu, Ulla (2017)
Eloranta, Heidi
Karhu, Ulla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120505
Tiivistelmä
Tutkimusten mukaan maahanmuuttajataustaisella väestöllä on kantasuomalaisia huonommat tiedot seksuaaliterveydestä. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössämme suunnittelimme ja toteutimme seksuaalineuvontaoppitunnin kahdelle Helsingin Diakoniaopiston aikuisten perusopetusluokalle. Luokkien oppilaat olivat 18–50-vuotiaita maahanmuuttajataustaisia naisia ja miehiä. Tunneille osallistui yhteensä 25 oppilasta ja opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä näiden oppilaiden seksuaaliterveystietoja.
Käynnistimme oppitunnin suunnittelun kohderyhmälle suunnatulla ennakkokyselyllä ja yhteistyökumppanin haastattelulla. Ennakkokyselystä selvisi, että oppilaiden seksuaaliterveyteen liittyvä tietotaso oli heikko. Kulttuuritaustan vahva vaikutus näkyi ennakkokyselyn vastauksissa ja oppilaiden reaktioissa oppitunneilla. Oppitunnin keskeisiksi sisällöiksi muodostuivat seksuaalisuus, seksuaalioikeudet, naisen ja miehen anatomia, ehkäisy sekä seksitaudit. Opetusmenetelminä käytimme luentoa ja itse kehittämäämme havainnollistavaa opetusvideota sekä toiminnallista kondominlaiton harjoittelua.
Oppitunnin pidossa haasteita toivat erityisesti oppilaiden heikko suomen kielen taito sekä kulttuurierot meidän ja oppilaiden välillä. Seksuaalisuuden puheeksi otossa hyödynsimme Plissit- ja Better-malleja. Oppitunnin jälkeen keräsimme opettajilta ja oppilailta nimetöntä palautetta tuntien jatkokehitystä varten sekä kyselylomakkeen avulla että suullisesti.
Jatkossa opetusta voidaan toteuttaa joko sellaisenaan tai osana laajempaa maahanmuuttajille suunnattua kurssia. Tämän opinnäytetyön pohjalta suosittelemme, että oppitunnin to-teuttamiseen varattaisiin tulevaisuudessa enemmän aikaa ja pohdittaisiin olisiko hyödyllistä jakaa oppilaat iän tai sukupuolen perusteella erillisiin opetusryhmiin.
Käynnistimme oppitunnin suunnittelun kohderyhmälle suunnatulla ennakkokyselyllä ja yhteistyökumppanin haastattelulla. Ennakkokyselystä selvisi, että oppilaiden seksuaaliterveyteen liittyvä tietotaso oli heikko. Kulttuuritaustan vahva vaikutus näkyi ennakkokyselyn vastauksissa ja oppilaiden reaktioissa oppitunneilla. Oppitunnin keskeisiksi sisällöiksi muodostuivat seksuaalisuus, seksuaalioikeudet, naisen ja miehen anatomia, ehkäisy sekä seksitaudit. Opetusmenetelminä käytimme luentoa ja itse kehittämäämme havainnollistavaa opetusvideota sekä toiminnallista kondominlaiton harjoittelua.
Oppitunnin pidossa haasteita toivat erityisesti oppilaiden heikko suomen kielen taito sekä kulttuurierot meidän ja oppilaiden välillä. Seksuaalisuuden puheeksi otossa hyödynsimme Plissit- ja Better-malleja. Oppitunnin jälkeen keräsimme opettajilta ja oppilailta nimetöntä palautetta tuntien jatkokehitystä varten sekä kyselylomakkeen avulla että suullisesti.
Jatkossa opetusta voidaan toteuttaa joko sellaisenaan tai osana laajempaa maahanmuuttajille suunnattua kurssia. Tämän opinnäytetyön pohjalta suosittelemme, että oppitunnin to-teuttamiseen varattaisiin tulevaisuudessa enemmän aikaa ja pohdittaisiin olisiko hyödyllistä jakaa oppilaat iän tai sukupuolen perusteella erillisiin opetusryhmiin.