Opinnäytetyö lisää terveydenhoitajatyön osaamista
Määttä, Virve; Pirnes, Johanna; Virkkula, Tiina; Honkanen, Hilkka (2017)
Määttä, Virve
Pirnes, Johanna
Virkkula, Tiina
Honkanen, Hilkka
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120478
Tiivistelmä
Terveydenhoitajakoulutus on vastikään täyttänyt 90 vuotta. Terveydenhoitajien osaamisvaatimuksia on päivitetty ja samanaikaisesti on arvioitu koulutuksen vastaamista työelämän tarpeisiin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoa terveydenhoitajaopiskelijoiden tekemistä ja julkaisemista opinnäytetöistä. Tutkimalla Oulun ammattikorkeakoulussa julkaistuja opinnäytetöitä selvitettiin, miten opinnäytetyöt kehittävät ja tukevat terveydenhoitajien ydinosaamista. Lisäksi selvitettiin terveydenhoitajatyön haasteita, joita olivat muun muassa terveydenhoitajan kokemus omasta osaamisesta, vähäiseksi koetut resurssit sekä yhteiskunnalliset rakennemuutokset.
Kiistatonta on, että opinnäytetyö tukee terveydenhoitajan ydinosaamista tuottamalla ajantasaista tietoa ja materiaalia. Huolenaiheena on, että opinnäytetöiden kautta hankittu tieto ei päädy työelämän jatkokäyttöön. Tutkimusta varten analysoitiin 48 opinnäytetyötä, jotka on julkaistu Oulun ammattikorkeakoulussa vuosien 2012-2014 aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisen ja osittain määrällisen tutkimuksen keinoin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoa terveydenhoitajaopiskelijoiden tekemistä ja julkaisemista opinnäytetöistä. Tutkimalla Oulun ammattikorkeakoulussa julkaistuja opinnäytetöitä selvitettiin, miten opinnäytetyöt kehittävät ja tukevat terveydenhoitajien ydinosaamista. Lisäksi selvitettiin terveydenhoitajatyön haasteita, joita olivat muun muassa terveydenhoitajan kokemus omasta osaamisesta, vähäiseksi koetut resurssit sekä yhteiskunnalliset rakennemuutokset.
Kiistatonta on, että opinnäytetyö tukee terveydenhoitajan ydinosaamista tuottamalla ajantasaista tietoa ja materiaalia. Huolenaiheena on, että opinnäytetöiden kautta hankittu tieto ei päädy työelämän jatkokäyttöön. Tutkimusta varten analysoitiin 48 opinnäytetyötä, jotka on julkaistu Oulun ammattikorkeakoulussa vuosien 2012-2014 aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisen ja osittain määrällisen tutkimuksen keinoin.