Yksilöllinen jousikäsi
Kallasjoki, Elisa (2017)
Kallasjoki, Elisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120471
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää, miten soittajan yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat jousikäden asentoihin viulun- ja alttoviulunsoitossa, ja kuinka hyvin nämä ominaisuudet otetaan opetuksessa huomioon. Oletuksenani oli, että jousiotteen opetus ei ota tarpeeksi huomioon soittajan yksilöllisyyttä. Opinnäytetyössä käsitellään jousiotteen kehittymistä 1500-luvulta nykypäivään, omaa jousikäden asentoremonttiani ja haastatellaan kahta alttoviulun- ja viulunsoiton opettajaa. Aineistona on käytetty tunnettujen viulistien ja pedagogien kirjoittamia ajatuksia jousiotteen opettamisesta, kirjallisuutta koskien jousiotteen historiaa ja kahta pedagogihaastattelua.
Tutkittuani aineistoa kävi ilmi, ettei jousiotteen opettamisen tai opettelun pitäisi koskaan olla yksipuolisesti tiettyyn malliin saattamista. Työssä nousi esiin kaksi eri jousiotteen koulukuntaa, joiden perustalle jousiote näyttäisi ainakin Suomessa rakennettavan. Kuitenkin on opettajan tehtävä saada asento toimimaan jokaisella yksilöllisesti. Hyvät pedagogit osaavat ottaa oppilaan yksilölliset piirteet huomioon ja tarjota heille opetusta niiden mukaisesti.
Tutkittuani aineistoa kävi ilmi, ettei jousiotteen opettamisen tai opettelun pitäisi koskaan olla yksipuolisesti tiettyyn malliin saattamista. Työssä nousi esiin kaksi eri jousiotteen koulukuntaa, joiden perustalle jousiote näyttäisi ainakin Suomessa rakennettavan. Kuitenkin on opettajan tehtävä saada asento toimimaan jokaisella yksilöllisesti. Hyvät pedagogit osaavat ottaa oppilaan yksilölliset piirteet huomioon ja tarjota heille opetusta niiden mukaisesti.