Asiakaslähtöinen mielenterveys- ja päihdetyö Rantakylän hyvinvointiasemalla
Puhakka, Päivi (2017)
Puhakka, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020444
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää moniammatillisen yhteistyön toimivuutta Rantakylän hyvinvointiasemalla mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kohdalla. Tavoitteena oli selvittää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan asiakaslähtöisen työskentelyn toteutumista ja jatkokehittämiskohteita. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Siun soten Rantakylän hyvinvointiasema, jossa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut on yhdistetty.
Teorian perustana olivat sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden moniammatillinen työskentely, asiakaslähtöisyys, mielenterveystyö, päihdetyö ja palvelu. Asiakaslähtöisyyttä ja palvelua lähestyttiin sosiaali- ja terveydenhuollon näkökulmista, koska molemmat käsitteet ovat laajoja ja konteksti vaikuttaa niihin.
Opinnäytetyö suoritettiin arviointitutkimuksena ja laadullisina aineiston hankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja blueprint-menetelmää. Haastateltavia oli kymmenen ja he olivat mielenterveys- ja päihdeasiakkaita sekä heidän kanssaan työskenteleviä työntekijöitä. Blueprint palveluprosessikaaviot täytettiin haastatteluun osallistuneiden kanssa ja yhdistelemällä kaaviot, saatiin lopputulokseksi mielenterveys- ja päihdeasiakkaan palveluprosessi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta Rantakylän hyvinvointiasemalla moniammatillisen työskentelyn olevan asiakkaiden tarpeista lähtevää ja asiakkaita osallistavaa. Asiakkaat kohdataan ihmisyyttä kunnioittaen ja ystävällisesti. Asiakaslähtöisyys ohjaa työskentelyä ja se mahdollistaa asiakkaiden erilaiset tavat hakeutua palveluihin. Asiakkailla on mahdollisuus tulla palveluihin ilman ajanvarausta, silloin kun heillä on motivaatio hoitoon.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää moniammatillisen ja asiakaslähtöisen työskentelyn kehittämisessä. Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiossa opinnäytetyön tulokset tarjoavat näkökulmia moniammatillisen toiminnan organisointiin ja palveluiden yhteiskehittämiseen. Asiakaslähtöisen ja moniammatillisen työskentelyn vahvuuksia, joita opinnäytetyön tuloksissa nousi, voidaan hyödyntää Rantakylän hyvinvointiaseman toiminnassa lisäämällä niitä.
Teorian perustana olivat sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden moniammatillinen työskentely, asiakaslähtöisyys, mielenterveystyö, päihdetyö ja palvelu. Asiakaslähtöisyyttä ja palvelua lähestyttiin sosiaali- ja terveydenhuollon näkökulmista, koska molemmat käsitteet ovat laajoja ja konteksti vaikuttaa niihin.
Opinnäytetyö suoritettiin arviointitutkimuksena ja laadullisina aineiston hankintamenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja blueprint-menetelmää. Haastateltavia oli kymmenen ja he olivat mielenterveys- ja päihdeasiakkaita sekä heidän kanssaan työskenteleviä työntekijöitä. Blueprint palveluprosessikaaviot täytettiin haastatteluun osallistuneiden kanssa ja yhdistelemällä kaaviot, saatiin lopputulokseksi mielenterveys- ja päihdeasiakkaan palveluprosessi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta Rantakylän hyvinvointiasemalla moniammatillisen työskentelyn olevan asiakkaiden tarpeista lähtevää ja asiakkaita osallistavaa. Asiakkaat kohdataan ihmisyyttä kunnioittaen ja ystävällisesti. Asiakaslähtöisyys ohjaa työskentelyä ja se mahdollistaa asiakkaiden erilaiset tavat hakeutua palveluihin. Asiakkailla on mahdollisuus tulla palveluihin ilman ajanvarausta, silloin kun heillä on motivaatio hoitoon.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää moniammatillisen ja asiakaslähtöisen työskentelyn kehittämisessä. Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiossa opinnäytetyön tulokset tarjoavat näkökulmia moniammatillisen toiminnan organisointiin ja palveluiden yhteiskehittämiseen. Asiakaslähtöisen ja moniammatillisen työskentelyn vahvuuksia, joita opinnäytetyön tuloksissa nousi, voidaan hyödyntää Rantakylän hyvinvointiaseman toiminnassa lisäämällä niitä.