Palveluvaraston toimintojen kehittäminen
Riihijärvi, Hanna (2017)
Riihijärvi, Hanna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020439
Tiivistelmä
Varaston toiminnot voidaan jakaa tulo-, sisä- ja lähtölogistiikkaan. Tulologistiikkaa ovat tavaran vastaanotto ja tarkastus, pakkausten purkaminen sekä tavaran varastoon sijoittaminen. Sisälogistiikkaan kuuluvat oman organisaation sisäiset materiaalien ja tuotteiden siirrot sekä käsittelyt kuten inventointi. Lähtölogistiikan toimintoja ovat varastosta keräily, pakkaaminen, lähtöasiakirjojen laatiminen ja lastauslaiturilta lähtevät kuljetukset.
Työssä tutkittiin, kuinka suuren kansainvälisen kuljetus- ja logistiikkapalveluja tarjoavan konsernin Suomen yksikön pääpalveluvaraston prosesseja voitaisiin kehittää. Työssä keskitytään pääasiassa tulo- ja lähtölogistiikan toimintoihin. Työn alkaessa oli tiedossa, että saapuvien toimituksien ennakkotiedon saantia tulisi kehittää ja sisäisten kuljetusten suunnittelua parantaa. Tämän lisäksi haluttiin tutkia tulo- ja lähtölogistiikan toimintoja empiirisesti, jotta mahdolliset piilevät ongelmakohdatkin löydettäisiin. Työn päätavoitteena oli luoda työkaluja varaston esimiehelle helpottamaan työaikasuunnittelua. Lisäksi jos tutkimuksissa paljastuisi merkittäviä pullonkauloja operaatioissa, pyrittäisiin näihin tarjoamaan ratkaisuehdotuksia.
Työssä käytettiin kvantitatiivista tiedonkeruuta ja empiiristä tutkimusta yhdistettynä teoriaan. Kvantitatiivisina menetelminä käytettiin lomakekyselyitä, prosesseihin kuluvan ajan mittaamista ja muuta numeerisen tiedon keräämistä. Empiirisen tutkimuksen kvalitatiivisina menetelminä käytettiin haastatteluita, osallistuvaa havainnointia ja tutkimusmuodolle hieman epätyypilliseen tapaan internetkyselyä, jossa oli avoimet vastauskentät.
Tutkimusten tuloksena saatiin paljon piilossa ollutta tietoa, minkä perusteella toimeksiantajalle pystyttiin tarjoamaan yksityiskohtaista tietoa aiemmin mittaamattomista vaiheista ja useita kehitysehdotuksia. Lisäksi työaikasuunnittelun tueksi luotiin muutama työkalu. Osa ehdotuksista on otettu käyttöön ja osa on suunnittelun alla, joten opinnäytetyöstä on ollut hyötyä prosessien kehittämisessä.
Työssä tutkittiin, kuinka suuren kansainvälisen kuljetus- ja logistiikkapalveluja tarjoavan konsernin Suomen yksikön pääpalveluvaraston prosesseja voitaisiin kehittää. Työssä keskitytään pääasiassa tulo- ja lähtölogistiikan toimintoihin. Työn alkaessa oli tiedossa, että saapuvien toimituksien ennakkotiedon saantia tulisi kehittää ja sisäisten kuljetusten suunnittelua parantaa. Tämän lisäksi haluttiin tutkia tulo- ja lähtölogistiikan toimintoja empiirisesti, jotta mahdolliset piilevät ongelmakohdatkin löydettäisiin. Työn päätavoitteena oli luoda työkaluja varaston esimiehelle helpottamaan työaikasuunnittelua. Lisäksi jos tutkimuksissa paljastuisi merkittäviä pullonkauloja operaatioissa, pyrittäisiin näihin tarjoamaan ratkaisuehdotuksia.
Työssä käytettiin kvantitatiivista tiedonkeruuta ja empiiristä tutkimusta yhdistettynä teoriaan. Kvantitatiivisina menetelminä käytettiin lomakekyselyitä, prosesseihin kuluvan ajan mittaamista ja muuta numeerisen tiedon keräämistä. Empiirisen tutkimuksen kvalitatiivisina menetelminä käytettiin haastatteluita, osallistuvaa havainnointia ja tutkimusmuodolle hieman epätyypilliseen tapaan internetkyselyä, jossa oli avoimet vastauskentät.
Tutkimusten tuloksena saatiin paljon piilossa ollutta tietoa, minkä perusteella toimeksiantajalle pystyttiin tarjoamaan yksityiskohtaista tietoa aiemmin mittaamattomista vaiheista ja useita kehitysehdotuksia. Lisäksi työaikasuunnittelun tueksi luotiin muutama työkalu. Osa ehdotuksista on otettu käyttöön ja osa on suunnittelun alla, joten opinnäytetyöstä on ollut hyötyä prosessien kehittämisessä.