M-ketjun kauppiaiden käsityksiä esimiestyöstään
Kalliokoski , Satu (2017)
Kalliokoski , Satu
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020427
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka M-ketjun kauppiaat itse kokevat oman esi-miestyönsä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada neuvoja kokeneemmilta esimiehiltä ja löytää vinkkejä uudelle esimiehelle. Tavoitteena oli myös selvittää, tulisiko kauppiaiden välistä yhteydenpitoa lisätä. Tutkimusongelmaksi määriteltiin, millaisia käsityksiä M-ketjun kauppiailla on esimiestyöstään. Pääon-gelmaa tarkentamaan määriteltiin kaksi alaongelmaa: millaisia käsityksiä kauppiailla on esimiesosaami-sestaan sekä millaisia käsityksiä kauppiailla on työhyvinvoinnistaan.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin henkilöstöjohtamista, esimiestyötä ja itsensä johtamista sekä työhyvinvointia. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmalla. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena 65:lle kauppiaalle. Vastauksia saa-tiin 23 ja vastausprosentti oli 35.
Tutkimuksen mukaan kauppiaat kokivat pääsääntöisesti esimiesosaamisensa ja työhyvinvointinsa ole-van hyvällä tasolla. Henkilöstön kanssa toimiminen koettiin sekä innoittavana että haastavana. Kehi-tysehdotuksia nousi esille sekä esimiesosaamisen että työhyvinvoinnin alueilta. Niitä olivat ajankäytön suunnittelu, kiireen hallinta, töiden delegointi, kehityskeskustelut, henkilöstön kanssa toimiminen, pa-lautteen antaminen, työhyvinvointiin vaikuttavat asiat omassa elämässä, lomat ja sitä kautta omat voi-mavarat sekä työyhteisön hyvinvoinnin kehittäminen. Näihin olisi hyvä kiinnittää huomiota tulevai-suudessa. Toisaalta osa näistä koettiin joidenkin vastaajien kohdalla myös voimavaroiksi ja asioiksi, jotka olivat hallinnassa. Tämä selittyy ehkä sillä, että vastaajien kauppiaskokemuksissa ja pohjakoulu-tuksissa on todella suuri ero.
Tutkimus osoitti, että vastaajien joukossa on monipuolista osaamista, jonka jakamisesta tulisivat hyö-tymään kaikki ketjun kauppiaat.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin henkilöstöjohtamista, esimiestyötä ja itsensä johtamista sekä työhyvinvointia. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmalla. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena 65:lle kauppiaalle. Vastauksia saa-tiin 23 ja vastausprosentti oli 35.
Tutkimuksen mukaan kauppiaat kokivat pääsääntöisesti esimiesosaamisensa ja työhyvinvointinsa ole-van hyvällä tasolla. Henkilöstön kanssa toimiminen koettiin sekä innoittavana että haastavana. Kehi-tysehdotuksia nousi esille sekä esimiesosaamisen että työhyvinvoinnin alueilta. Niitä olivat ajankäytön suunnittelu, kiireen hallinta, töiden delegointi, kehityskeskustelut, henkilöstön kanssa toimiminen, pa-lautteen antaminen, työhyvinvointiin vaikuttavat asiat omassa elämässä, lomat ja sitä kautta omat voi-mavarat sekä työyhteisön hyvinvoinnin kehittäminen. Näihin olisi hyvä kiinnittää huomiota tulevai-suudessa. Toisaalta osa näistä koettiin joidenkin vastaajien kohdalla myös voimavaroiksi ja asioiksi, jotka olivat hallinnassa. Tämä selittyy ehkä sillä, että vastaajien kauppiaskokemuksissa ja pohjakoulu-tuksissa on todella suuri ero.
Tutkimus osoitti, että vastaajien joukossa on monipuolista osaamista, jonka jakamisesta tulisivat hyö-tymään kaikki ketjun kauppiaat.