Uuden majoituspaketin kehittäminen Hotel Katajanokalle
Kivistö, Assi (2017)
Kivistö, Assi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020412
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa uuden majoituspaketin kehitysprosessia. Opinnäytetyö oli toteutukseltaan toiminnallinen ja sen toimeksiantajana Hotel Katajanokka, joka on vuonna 2007 avattu hotelli Helsingissä. Hotellista uniikin tekee hotellirakennuksen pitkä historia Helsingin läänin- ja tutkintavankilana vuodesta 1837 alkaen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda majoituspaketti, joka sopii Hotel Katajanokan brändiin ja tuo jotain uutta sen jo olemassa olevien majoituspakettien valikoimaan. Tuotteen oli tärkeää olla myös realistisesti toteutettavissa oleva. Toimeksiantajan toiveena oli, että majoituspaketti suunnattaisiin uudelle kohderyhmälle ja että se tuottaisi tuloja majoitusmyynnin ohella myös muille Hotel Katajanokan osastoille. Asiakasnäkökulmasta kehitettävän majoitustuotteen oli tavoitteena olla järkevästi hinnoiteltu, uniikki ja kiinnostava.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin 2016 syksyllä tietoperustan kirjoittamisella. Teoriaosuudessa määritellään aluksi palvelutuote ja sen eri ulottuvuudet. Palvelutuotteiden kehittämiselle esitellään kaksi mallia: John T. Bowenin, Philip Kotlerin ja James C. Makensin lineaarinen malli sekä Ian Alamin ja Chad Perryn paralleelinen malli. Tämän jälkeen käsitellään asiakassegmentointia ja sen perusteita sekä majoituspakettien hinnoittelun teoriaa. Palvelumuotoilun menetelmiä, kuten palvelutilanteen blueprinting –tekniikkaa, esitellään omassa kappaleessaan. Teoriaosuuden lopussa on yhteenveto, joka sitoo tuotekehityksen teoriat ja menetelmät toisiinsa.
Tuotekehitysprosessi eteni keväästä 2017 alkaen Juha Tuulaniemen palvelumuotoilun menetelmää mukaillen alkaen toimialan analysoinnilla ja kilpalevien tuotteiden kartoittamisella. Tämän jälkeen tutkittiin Hotel Katajanokan liiketoimintaa sekä valittua asiakasryhmää esitutkimusosuudessa. Majoituspaketin pääkohderyhmäksi määriteltiin liike- ja vapaa-ajanmatkustamista yhdistävät bleisurematkustajat. Tuotekehityksen osana majoituspaketista luotiin blueprint –kaavio, myyntiohje sekä tuotekortti, jotka esitettiin kohdeyrityksen edustajille. Heiltä saadun palautteen perusteella tuotteeseen tehtiin vielä muutamia tarkennuksia. Tuoteidean kehitystyön ohella tässä vaiheessa tarkasteltiin tuotteen hinnoitteluperusteita.
Opinnäytetyön tuloksena oli yhden vuorokauden Foodie Getaway –majoituspaketti, johon sisältyy majoituksen lisäksi kauden aperitiivi sekä kolme ruokalajin illallinen kahdelle Hotel Katajanokan ravintola Linnankellarissa. Toimeksiantaja Hotel Katajanokan edustaja oli opinnäytetyön tulokseen tyytyväinen ja majoituspaketin lanseeraaminen koetaan mahdolliseksi tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda majoituspaketti, joka sopii Hotel Katajanokan brändiin ja tuo jotain uutta sen jo olemassa olevien majoituspakettien valikoimaan. Tuotteen oli tärkeää olla myös realistisesti toteutettavissa oleva. Toimeksiantajan toiveena oli, että majoituspaketti suunnattaisiin uudelle kohderyhmälle ja että se tuottaisi tuloja majoitusmyynnin ohella myös muille Hotel Katajanokan osastoille. Asiakasnäkökulmasta kehitettävän majoitustuotteen oli tavoitteena olla järkevästi hinnoiteltu, uniikki ja kiinnostava.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin 2016 syksyllä tietoperustan kirjoittamisella. Teoriaosuudessa määritellään aluksi palvelutuote ja sen eri ulottuvuudet. Palvelutuotteiden kehittämiselle esitellään kaksi mallia: John T. Bowenin, Philip Kotlerin ja James C. Makensin lineaarinen malli sekä Ian Alamin ja Chad Perryn paralleelinen malli. Tämän jälkeen käsitellään asiakassegmentointia ja sen perusteita sekä majoituspakettien hinnoittelun teoriaa. Palvelumuotoilun menetelmiä, kuten palvelutilanteen blueprinting –tekniikkaa, esitellään omassa kappaleessaan. Teoriaosuuden lopussa on yhteenveto, joka sitoo tuotekehityksen teoriat ja menetelmät toisiinsa.
Tuotekehitysprosessi eteni keväästä 2017 alkaen Juha Tuulaniemen palvelumuotoilun menetelmää mukaillen alkaen toimialan analysoinnilla ja kilpalevien tuotteiden kartoittamisella. Tämän jälkeen tutkittiin Hotel Katajanokan liiketoimintaa sekä valittua asiakasryhmää esitutkimusosuudessa. Majoituspaketin pääkohderyhmäksi määriteltiin liike- ja vapaa-ajanmatkustamista yhdistävät bleisurematkustajat. Tuotekehityksen osana majoituspaketista luotiin blueprint –kaavio, myyntiohje sekä tuotekortti, jotka esitettiin kohdeyrityksen edustajille. Heiltä saadun palautteen perusteella tuotteeseen tehtiin vielä muutamia tarkennuksia. Tuoteidean kehitystyön ohella tässä vaiheessa tarkasteltiin tuotteen hinnoitteluperusteita.
Opinnäytetyön tuloksena oli yhden vuorokauden Foodie Getaway –majoituspaketti, johon sisältyy majoituksen lisäksi kauden aperitiivi sekä kolme ruokalajin illallinen kahdelle Hotel Katajanokan ravintola Linnankellarissa. Toimeksiantaja Hotel Katajanokan edustaja oli opinnäytetyön tulokseen tyytyväinen ja majoituspaketin lanseeraaminen koetaan mahdolliseksi tulevaisuudessa.