Päiväkodin johtajan työ henkilöstö- ja pedagogisen johtamisen näkökulmista
Hautamäki, Johanna (2017)
Hautamäki, Johanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920405
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten pedagoginen ja henkilöstöhallinnon johtaminen toteutuvat tutkimuskaupungissa päiväkotien johtajien näkökulmasta. Tutkimuksen aihe tuli päiväkotien johtajilta ja sitä täsmennettiin varhaiskasvatuspäällikön kanssa. Aihe on ajankohtainen, koska kaupungissa pohditaan kuntaliitoksen jälkeen tapaa päiväkotien johtamiselle. Tutkimuskysymyksillä haettiin vastausta johtamisen nykytilanteeseen ja siihen, miten varhaiskasvatuksen johtamista voitaisiin jatkossa kehittää.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin varhaiskasvatusta sen historiasta tämän päivän haasteisiin saakka, varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja, pedagogista johtamista sekä henkilöstöjohtamista. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Ennen haastattelua tutkittaville lähetettiin teemahaastattelun kysymysrunko valmistautumista varten. Haastattelurunko oli koottu aikaisempia tutkimuksia mukaillen, koska valmista runkoa ei ollut saatavilla. Kysymykset olivat avoimia ja niitä oli kymmenen. Tutkimukseen osallistuivat kaikki seitsemän päiväkotien johtajaa. Tutkimus on analysoitu sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa saatiin tietoa pedagogisen ja henkilöstöhallinnon johtamisen toteutumisesta sekä näiden nivoutumisesta yhteen. Tutkimuksen tulosten mukaan päiväkodin johtajat kokevat henkilöstöhallinnon johtamisen vievän enemmän aikaa pedagogisen johtamisen jäädessä tämän vuoksi vähemmälle. Tutkimus toi esiin myös kolmannen, asiakastyön osa-alueen, joka kuuluu päiväkodin johtajien työnkuvaan. Tutkimustulosten mukaan tutkimuskaupungissa on selkeät linjat ja yhteiset toimintatavat varhaiskasvatuksen johtamiseen. Tulevaisuudessa toivotaan, että päiväkodin johtajat ovat hallinnollisia johtajia.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin varhaiskasvatusta sen historiasta tämän päivän haasteisiin saakka, varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja, pedagogista johtamista sekä henkilöstöjohtamista. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Ennen haastattelua tutkittaville lähetettiin teemahaastattelun kysymysrunko valmistautumista varten. Haastattelurunko oli koottu aikaisempia tutkimuksia mukaillen, koska valmista runkoa ei ollut saatavilla. Kysymykset olivat avoimia ja niitä oli kymmenen. Tutkimukseen osallistuivat kaikki seitsemän päiväkotien johtajaa. Tutkimus on analysoitu sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa saatiin tietoa pedagogisen ja henkilöstöhallinnon johtamisen toteutumisesta sekä näiden nivoutumisesta yhteen. Tutkimuksen tulosten mukaan päiväkodin johtajat kokevat henkilöstöhallinnon johtamisen vievän enemmän aikaa pedagogisen johtamisen jäädessä tämän vuoksi vähemmälle. Tutkimus toi esiin myös kolmannen, asiakastyön osa-alueen, joka kuuluu päiväkodin johtajien työnkuvaan. Tutkimustulosten mukaan tutkimuskaupungissa on selkeät linjat ja yhteiset toimintatavat varhaiskasvatuksen johtamiseen. Tulevaisuudessa toivotaan, että päiväkodin johtajat ovat hallinnollisia johtajia.