Kuntoutuksen mahdollisuudet erityistä tukea tarvitseville lapsille
Tuominen, Sanna (2017)
Tuominen, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920385
Tiivistelmä
Tämä on Leijonaemot ry:n tilaama opinnäytetyö, jonka käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten kuntoutusta. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten alle kouluikäisten lasten kuntoutus toteutuu Tampereella. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla lähettämällä sitä perheille, lastentarhanopettajille ja terapeuteille laajasti Tampereen kaupungin alueella. Tutkimuksessa pääosassa oli erityislasten vanhempien mielipiteet. Opinnäytetyn teoriaosuudessa on selitetty, mitä tarkoitetaan erityistä tukea tarvitsevalla lapsella ja tuella varhaiskasvatuksessa. Lapsen yleisimmät kuntoutusmuodot ovat puhe-, toiminta- ja fysioterapia, joten työssä on selvitetty, mitä ne tarkoittavat ja millaista kuntoutusta terapeutit konkreettisesti tarjoavat lapsille.
Erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmista 16 vastasi tutkimukseen. Siihen vastasi myös kaksi terapeuttia ja kolme lastentarhanopettajaa. Tämä määrä on pieni siihen nähden, että voisi tehdä laajoja johtopäätöksiä lasten kuntoutukseen liittyen. Vastauksista kävi ilmi, että vanhemmat ovat tyytyväisiä lapsen kuntoutukseen. Heidän vastauksistaan nousi esiin hyvät järjestelyt, motivoituneet terapeutit ja avoin vuorovaikutus. Terapeuttien vastauksista ilmeni, että yhteistyö vanhempien ja päiväkodin kanssa sujui pääsääntöisesti hyvin, riippuen silti paljon päiväkodin ilmapiiristä ja vastaanottavaisuudesta. Terapeuttien mukaan Tampereella lasten kuntoutus on järjestetty paremmin kuin muissa kaupungeissa. Lastentarhanopettajat sen sijaan olivat tyytymättömimpiä lasten kuntoutukseen. Osasta vastauksia ilmeni, että he kaipaisivat enemmän varhaiskasvatuksen erityisopettajan konsultaatioapua arjen tilanteisiin. Lastentarhanopettajat mainitsivat myös aika- ja resurssipulan, jonka takia lasten arkikuntoutusta ei ole päästy toteuttamaan halutulla tavalla.
Tutkimuksen vastausten perusteella, johtopäätöksenä voidaan todeta, että erityistä tukea tarvitsevien lasten kuntoutus sujuu Tampereella erittäin hyvin. Vanhemmat ovat tyytyväisiä heidän lapsensa saamaan kuntoutukseen ja motivoituneisiin terapeutteihin. Terapeutit ovat myös olleet tyytyväisiä niin omaan työhönsä kuin myös yhteistyöhön perheen ja päiväkodin välillä. He ovat nähneet myönteisenä, että erityistä tukea tarvitsevat lapset pääsevät helposti kuntoutuksen piiriin, jolloin lapsen on helppoa saada terapiapalveluita läheltä, koska kyseessä on iso kaupunki. Vaikka lastentarhanopettajat ovat tunteneet riittämättömyyden tunteita työssään, mutta on silti muistettava, että monelle erityislapselle jo pelkkä arki päiväkodissa on kuntouttavaa.
Erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmista 16 vastasi tutkimukseen. Siihen vastasi myös kaksi terapeuttia ja kolme lastentarhanopettajaa. Tämä määrä on pieni siihen nähden, että voisi tehdä laajoja johtopäätöksiä lasten kuntoutukseen liittyen. Vastauksista kävi ilmi, että vanhemmat ovat tyytyväisiä lapsen kuntoutukseen. Heidän vastauksistaan nousi esiin hyvät järjestelyt, motivoituneet terapeutit ja avoin vuorovaikutus. Terapeuttien vastauksista ilmeni, että yhteistyö vanhempien ja päiväkodin kanssa sujui pääsääntöisesti hyvin, riippuen silti paljon päiväkodin ilmapiiristä ja vastaanottavaisuudesta. Terapeuttien mukaan Tampereella lasten kuntoutus on järjestetty paremmin kuin muissa kaupungeissa. Lastentarhanopettajat sen sijaan olivat tyytymättömimpiä lasten kuntoutukseen. Osasta vastauksia ilmeni, että he kaipaisivat enemmän varhaiskasvatuksen erityisopettajan konsultaatioapua arjen tilanteisiin. Lastentarhanopettajat mainitsivat myös aika- ja resurssipulan, jonka takia lasten arkikuntoutusta ei ole päästy toteuttamaan halutulla tavalla.
Tutkimuksen vastausten perusteella, johtopäätöksenä voidaan todeta, että erityistä tukea tarvitsevien lasten kuntoutus sujuu Tampereella erittäin hyvin. Vanhemmat ovat tyytyväisiä heidän lapsensa saamaan kuntoutukseen ja motivoituneisiin terapeutteihin. Terapeutit ovat myös olleet tyytyväisiä niin omaan työhönsä kuin myös yhteistyöhön perheen ja päiväkodin välillä. He ovat nähneet myönteisenä, että erityistä tukea tarvitsevat lapset pääsevät helposti kuntoutuksen piiriin, jolloin lapsen on helppoa saada terapiapalveluita läheltä, koska kyseessä on iso kaupunki. Vaikka lastentarhanopettajat ovat tunteneet riittämättömyyden tunteita työssään, mutta on silti muistettava, että monelle erityislapselle jo pelkkä arki päiväkodissa on kuntouttavaa.