"Tästä on hyvä jatkaa päivää rentoutuneena ja itsensä hyväksyvänä" : Opiskelijoiden kokemuksia tietoisesta läsnäolosta
Auvinen, Mari (2017)
Auvinen, Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920373
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia tietoisen läsnäolon harjoituksista sekä niiden vaikutuksista stressinhallintaan. Työn lähtökohtana oli muista tutkimustiedoista ilmennyt opiskelijoiden kokema stressi. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin tietoisen läsnäolon, stressin ja stressinhallinnan käsitteitä.
Yhteistyökumppanina toimi Hämeen ammattikorkeakoulu ja kohderyhmänä olivat Hämeen ammattikorkeakoulun Hyvinvointiosaamisen yksikön opiskelijat Hämeenlinnassa. Tutkimuksen aikana suunniteltiin ja toteutettiin kaksi tilaisuutta, joissa esiteltiin ja harjoiteltiin tietoista läsnäoloa. Tutkimuksen aineisto kerättiin tilaisuuksissa kyselylomakkeen sekä osallistuvan havainnoinnin avulla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun ja koodauksen avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat kokivat tietoisen läsnäolon harjoitusten olleen itselleen hyödyllisiä. Harjoitukset laskivat stressitasoa rentouttamalla kehon, rauhoittamalla mielen sekä lisäämällä hyväksynnän tunnetta itseä ja muita kohtaan. Opiskelijat toivoivat opintojensa osaksi säännöllistä tietoisen läsnäolon harjoittelua ja suosittelivat menetelmää myös muille opiskelijoille. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että tietoinen läsnäolo sopii hyvin sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden stressinhallinnan menetelmäksi.
Yhteistyökumppanina toimi Hämeen ammattikorkeakoulu ja kohderyhmänä olivat Hämeen ammattikorkeakoulun Hyvinvointiosaamisen yksikön opiskelijat Hämeenlinnassa. Tutkimuksen aikana suunniteltiin ja toteutettiin kaksi tilaisuutta, joissa esiteltiin ja harjoiteltiin tietoista läsnäoloa. Tutkimuksen aineisto kerättiin tilaisuuksissa kyselylomakkeen sekä osallistuvan havainnoinnin avulla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun ja koodauksen avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat kokivat tietoisen läsnäolon harjoitusten olleen itselleen hyödyllisiä. Harjoitukset laskivat stressitasoa rentouttamalla kehon, rauhoittamalla mielen sekä lisäämällä hyväksynnän tunnetta itseä ja muita kohtaan. Opiskelijat toivoivat opintojensa osaksi säännöllistä tietoisen läsnäolon harjoittelua ja suosittelivat menetelmää myös muille opiskelijoille. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että tietoinen läsnäolo sopii hyvin sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden stressinhallinnan menetelmäksi.