"Miä en esiinny enää ikinä!" : Laulunopettajan keinoja laulunharrastajien huonojen esiintymiskokemusten käsittelyyn
Paavilainen, Meeri (2017)
Paavilainen, Meeri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920368
Tiivistelmä
Esiintyminen on itselleni ja useimmille laulajille suurin syy laulamiseen. Onnistunut esiintymiskokemus on parhaimmillaan sitä, että pääsee jakamaan itselle merkittävän elämyksen toisten kanssa. Onnistumisen kriteerit vaihtelevat ihmisten erilaisten taustojen ja odotusten mukaan. Huono esiintymiskokemus voi kuitenkin aiheuttaa niin suuren häpeän, ettei laulaja halua enää nousta lavalle.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tutkia, millaisia konkreettisia työkaluja laulunopettajat käyttävät auttaakseen oppilaitaan selviytymään huonoista esiintymiskokemuksista. Haastattelin työhöni neljää aiheeseen perehtynyttä laulunopettajaa. Toteutin haastattelut teemahaastatteluina, ja analysoin tutkimusaineistoni laadullisen sisällönanalyysin avulla. Keskityn työssäni laulunharrastajiin.
Työni alkuosassa esittelen huonoon esiintymiskokemukseen johtavia sekä siitä seuraavia ilmiöitä kirjallisuuden avulla. Seuraavissa luvuissa esittelen teemahaastattelun teoriaa ja neljän laulunopettajan haastattelut. Haastatteluista kävi ilmi, että huonojen esiintymiskokemusten työstämisessä olennaista on turvallinen opettaja-oppilassuhde sekä häpeän ja esiintymisjännityksen käsittely. Kokemuksen työstäminen edellyttää oppilaan omaa tahtoa, ja opettajalta kärsivällisyyttä edetä oppilaan tahdissa pienin, lempein, hellin askelin.
Koen opinnäytetyön aiheeni tärkeäksi, sillä suomenkielistä materiaalia huonojen esiintymiskokemusten käsittelyyn ei ole ollut. Sain haastateltaviltani konkreettisten työkalujen lisäksi erilaisia hyödyllisiä näkökulmia opettamiseen ja oppilaiden kohtaamiseen. Harjoituksista olen koonnut opetusmateriaalipaketin laulunopettajien työn tueksi.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tutkia, millaisia konkreettisia työkaluja laulunopettajat käyttävät auttaakseen oppilaitaan selviytymään huonoista esiintymiskokemuksista. Haastattelin työhöni neljää aiheeseen perehtynyttä laulunopettajaa. Toteutin haastattelut teemahaastatteluina, ja analysoin tutkimusaineistoni laadullisen sisällönanalyysin avulla. Keskityn työssäni laulunharrastajiin.
Työni alkuosassa esittelen huonoon esiintymiskokemukseen johtavia sekä siitä seuraavia ilmiöitä kirjallisuuden avulla. Seuraavissa luvuissa esittelen teemahaastattelun teoriaa ja neljän laulunopettajan haastattelut. Haastatteluista kävi ilmi, että huonojen esiintymiskokemusten työstämisessä olennaista on turvallinen opettaja-oppilassuhde sekä häpeän ja esiintymisjännityksen käsittely. Kokemuksen työstäminen edellyttää oppilaan omaa tahtoa, ja opettajalta kärsivällisyyttä edetä oppilaan tahdissa pienin, lempein, hellin askelin.
Koen opinnäytetyön aiheeni tärkeäksi, sillä suomenkielistä materiaalia huonojen esiintymiskokemusten käsittelyyn ei ole ollut. Sain haastateltaviltani konkreettisten työkalujen lisäksi erilaisia hyödyllisiä näkökulmia opettamiseen ja oppilaiden kohtaamiseen. Harjoituksista olen koonnut opetusmateriaalipaketin laulunopettajien työn tueksi.