ALAKOULUIKÄISTEN PELAAMISEN JA RUUTUAJAN TERVEYSVAIKUTUKSET : Oppitunti Rantakylän koulun neljäsluokkalaisille
Sihvonen, Vilma; Pulkkinen, Vili-Veikko (2017)
Sihvonen, Vilma
Pulkkinen, Vili-Veikko
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820346
Tiivistelmä
Ruutuajalla tarkoitetaan kaikkea aikaa, joka vietetään television ja puhelimen ääressä se-kä digitaalisia pelejä pelatessa. Sosiaalinen media on internetin yhteisöllinen osa, jossa tuotetaan ja jaetaan mediasisältöä. Sen suosio ja merkitys yhteiskunnassa on suuri ja sitä käytetään paljon. Tietokoneella, kännykällä ja muilla laitteilla, joilla pääsee internetiin, ol-laan jatkuvasti yhteydessä ystäviin ja perheeseen, otetaan kuvia, tehdään tiedonhakua, luetaan uutisia ja jopa tehdään ostoksia. Internet tarjoaakin paljon mahdollisuuksia ajan kuluttamiseen, mutta siellä voi myös joutua ongelmiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli saada lapset ymmärtämään digitaalisten pelien sekä sosiaalisen median terveellinen ja järkevä käyttö. Opinnäytetyön tavoite oli tuoda tietoa alakouluikäisille pelaamisesta ja sosiaalisesta mediasta sekä erityisesti niiden terveysvai-kutuksista. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Toimeksiantajan toiveen mukaan tehtävä oli oppitunnin pitäminen aiheesta Rantakylän koulun neljäsluokkalaisille. Oppitun-teja pidettiin kaksi, ensin auditoriossa ja sen jälkeen pienluokalle erikseen. Molemmissa oppitunneissa oli tukena sama diaesitys ja aiheet käytiin läpi keskustellen.
Oppitunneista pyydettiin palautteet. Ne olivat suurimmaksi osaksi positiivisia, vaikka aihe oli monelle tuttu. Kuitenkaan suurin osa oppilaista ei aio muuttaa ruutuaikatottumuksiaan tämän oppitunnin perusteella. Jatkossa tätä opinnäytetyötä voisi kehittää esimerkiksi so-veltuvaksi jollekin muulle ikäryhmälle ja käyttää heidän valistamiseensa pelaamisesta ja sosiaalisesta mediasta.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli saada lapset ymmärtämään digitaalisten pelien sekä sosiaalisen median terveellinen ja järkevä käyttö. Opinnäytetyön tavoite oli tuoda tietoa alakouluikäisille pelaamisesta ja sosiaalisesta mediasta sekä erityisesti niiden terveysvai-kutuksista. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Toimeksiantajan toiveen mukaan tehtävä oli oppitunnin pitäminen aiheesta Rantakylän koulun neljäsluokkalaisille. Oppitun-teja pidettiin kaksi, ensin auditoriossa ja sen jälkeen pienluokalle erikseen. Molemmissa oppitunneissa oli tukena sama diaesitys ja aiheet käytiin läpi keskustellen.
Oppitunneista pyydettiin palautteet. Ne olivat suurimmaksi osaksi positiivisia, vaikka aihe oli monelle tuttu. Kuitenkaan suurin osa oppilaista ei aio muuttaa ruutuaikatottumuksiaan tämän oppitunnin perusteella. Jatkossa tätä opinnäytetyötä voisi kehittää esimerkiksi so-veltuvaksi jollekin muulle ikäryhmälle ja käyttää heidän valistamiseensa pelaamisesta ja sosiaalisesta mediasta.