Keskuslaskimoportti : Koulutustilaisuus ja kirjallinen ohje Ylivieskan terveyskeskuksen päivystyksen sairaanhoitajille
Kallio, Johanna; Pystö, Minttu (2017)
Kallio, Johanna
Pystö, Minttu
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820309
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on projekti, jonka tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa keskuslaskimoportin käyttöön liittyvä koulutustilaisuus ja kirjallinen ohje Ylivieskan terveyskeskuspäivystyksen sairaanhoitajille. Projektin tarve on työelämälähtöinen: keskuslaskimoportti on mm. syöpäpotilaiden keskuudessa yleistyvä hoitomuoto, jonka käyttöön sairaanhoitajan tutkinto ei kuitenkaan automaattisesti anna teoreettisia valmiuksia. Keskuslaskimoporttiin liittyvät kädentaidot opitaan käytännön työn kautta, mutta siihen liittyvät perustiedot (mm. komplikaatiot ja toimintahäiriöt) ovat osin puutteellisia. Työn tavoitteena oli toimeksiantajan tarpeisiin räätälöidyn, näyttöön perustuvan ja laadukkaan koulutusmateriaalin koostaminen, koulutustilaisuuden toteuttaminen sekä kirjallisen ohjeen laatiminen. Koulutus tukee sairaanhoitajien ammattitaitoa keskuslaskimoportin huuhtelemiseksi, jolloin myös potilasturvallisuus ja hoitotyön laatu parantuvat. Kirjallinen ohje toimii tukena käytännön potilastyössä, edistäen osaltaan potilasturvallisuutta ja toimien uusien työntekijöiden perehdytysmateriaalina. Oppimistavoitteinamme oli saavuttaa kokemusta projektista työskentelytapana ja nykyaikaisen sairaanhoitajan työnkuvaan kuuluvista osa-alueista (esiintyminen, koulutusmateriaalin ja kirjallisten ohjeiden koostaminen, koulutustapahtuman järjestäminen, ohjaustyö, tiedonhankinta) sekä lisätä keskuslaskimoporttiin liittyvää omaa tietotaitoamme.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on läpileikkaus keskuslaskimoportista ja sen yhteydestä potilasturvallisuuteen sekä sairaanhoitajien täydennyskoulutustarpeeseen. Käsittelemme myös projektityöskentelyn perusteita ja oppimisprosessia. Käytetty lähdeaineisto (tutkimukset ja muu kirjallisuus) on näyttöön perustuvaa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus (koulutustilaisuus ja siihen liittyvä koulutusmateriaali, kirjallinen ohje) pohjautuu teoreettiseen viitekehykseen. Lisäksi koulutettavien oppimisen tukena käytettiin itse kuvaamaamme videota ja käytännön injektioharjoitusta.
Toimeksiantajalta, asiantuntijataholta ja koulutukseen osallistuneilta sairaanhoitajilta keräämämme palaute projektin tuotoksista ja yhteistyöstä oli positiivista, ja he arvioivat työmme kiitettäväksi. Laatimamme kirjallisen ohjeen lisäksi koostamamme koulutusmateriaali pyydettin saada ottaa toimeksiantajan käyttöön. Ohjaavat opettajamme pyysivät myös saada käyttää kuvaamamme videota opetustarkoituksessa. Kaiken kaikkiaan tavoitteiden voidaan sanoa täyttyneen, ellei jopa ylittyneen.
Jatkossa keskuslaskimoportin käytöstä voisi tehdä henkilökunnan käyttöön tarkoitetun oppaan. Koulutustamme voisi myös laajentaa alueemme muihin terveyskeskuksiin, alue- ja keskussairaaloihin. Koska opinnäytetyömme keskuslaskimoporttia käsittelevä teoriaosuus vaikuttaa olevan ensimmäinen laatuaan, uskomme sen hyödyttävän tulevaisuudessa vielä monia muitakin tahoja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on läpileikkaus keskuslaskimoportista ja sen yhteydestä potilasturvallisuuteen sekä sairaanhoitajien täydennyskoulutustarpeeseen. Käsittelemme myös projektityöskentelyn perusteita ja oppimisprosessia. Käytetty lähdeaineisto (tutkimukset ja muu kirjallisuus) on näyttöön perustuvaa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus (koulutustilaisuus ja siihen liittyvä koulutusmateriaali, kirjallinen ohje) pohjautuu teoreettiseen viitekehykseen. Lisäksi koulutettavien oppimisen tukena käytettiin itse kuvaamaamme videota ja käytännön injektioharjoitusta.
Toimeksiantajalta, asiantuntijataholta ja koulutukseen osallistuneilta sairaanhoitajilta keräämämme palaute projektin tuotoksista ja yhteistyöstä oli positiivista, ja he arvioivat työmme kiitettäväksi. Laatimamme kirjallisen ohjeen lisäksi koostamamme koulutusmateriaali pyydettin saada ottaa toimeksiantajan käyttöön. Ohjaavat opettajamme pyysivät myös saada käyttää kuvaamamme videota opetustarkoituksessa. Kaiken kaikkiaan tavoitteiden voidaan sanoa täyttyneen, ellei jopa ylittyneen.
Jatkossa keskuslaskimoportin käytöstä voisi tehdä henkilökunnan käyttöön tarkoitetun oppaan. Koulutustamme voisi myös laajentaa alueemme muihin terveyskeskuksiin, alue- ja keskussairaaloihin. Koska opinnäytetyömme keskuslaskimoporttia käsittelevä teoriaosuus vaikuttaa olevan ensimmäinen laatuaan, uskomme sen hyödyttävän tulevaisuudessa vielä monia muitakin tahoja.