Pankkien mobiilipalveluiden vertailu : Danske Bank, Nordea & OP-Ryhmä
Nuorlahti, Santeri (2017)
Nuorlahti, Santeri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720235
Tiivistelmä
Digitalisaatio muokkaa jatkuvasti yhteiskuntaamme ja pakottaa yrityksiä muokkaamaan toimintatapojaan sekä kehittämään sähköisiä palveluitaan. Pankkitoiminta on tällä hetkellä suuressa digitalisaation murroksessa pankkiasioinnin siirtyessä konttoreista älypuhelimiin ja tabletteihin. Pankit ovat tuoneet markkinoille erilaisia mobiilisovelluksia, joiden avulla pyritään vastaamaan asiakkaiden muuttuneita tarpeita hoitaa pankkiasiat vaivattomasti ajasta ja paikasta riippumatta.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten eri pankkien mobiilipalvelut eroavat toisistaan. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on saada selville, mitä eri ominaisuuksia mobiilipalveluissa on ja miten ne ovat kehittyneet viimeisen vuoden aikana.
Tutkimus on rajattu koskemaan vain Suomen kolmen suurimman pankkiryhmän Danske Bankin, Nordean ja OP-ryhmän mobiilipalveluita. Tutkimuksessa vertaillaan pankkien mobiilipalveluiden ominaisuuksia sekä niiden kehitystä. Vertailu on rajattu pankkien tarjoamiin mobiilipankkeihin ja mobiilimaksamisen sovelluksiin.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Tutkimuksessa on kerätty Danske Bankin, Nordean ja OP-ryhmän mobiilisovellusten ominaisuudet käyttäen aineistona pankkien omia verkkosivuja. Kerättyjen tietojen pohjalta on tehty taulukot, joista ilmenee tarkasti eri sovellusten ominaisuudet ja erot. Tutkimuksessa on hyödynnetty myös muita aiheeseen liittyviä verkkosivuja ja aineistoja sekä tekijän omia havaintoja siitä, miten sovellukset ovat kehittyneet viimeisen vuoden aikana.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että mobiilipankkien perusominaisuuksissa ei ole huomattavia eroja. Joitain eroja sovelluksissa on havaittavissa liittyen kirjautumiseen ja tunnistautumiseen, sijoituspalveluihin sekä vakuutuspalveluihin. Kokonaisuudessaan mobiilipankkien ominaisuudet ovat kuitenkin erittäin monipuoliset. Mobiilimaksamisen sovelluksissa MobilePayssä, Nordea Payssä ja Pivossa on sen sijaan enemmän eroavaisuuksia keskenään. Suurimmat erot liittyvät sovellusten maksuominaisuuksiin, missä ja miten sovelluksella on mahdollista maksaa. Tutkimuksessa käy myös ilmi, että mobiilisovellukset ovat kehittyneet paljon viimeisen vuoden aikana ja niihin on tullut monia uusia ominaisuuksia.
Opinnäytetyön lopussa on tarkasteltu tutkimuksen luotettavuutta sekä esitetty jatkotutkimusehdotuksia aiheesta. Lisäksi työn tekijä on arvioinut opinnäytetyöprosessin etenemistä sekä omaa oppimista tutkimuksen aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten eri pankkien mobiilipalvelut eroavat toisistaan. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on saada selville, mitä eri ominaisuuksia mobiilipalveluissa on ja miten ne ovat kehittyneet viimeisen vuoden aikana.
Tutkimus on rajattu koskemaan vain Suomen kolmen suurimman pankkiryhmän Danske Bankin, Nordean ja OP-ryhmän mobiilipalveluita. Tutkimuksessa vertaillaan pankkien mobiilipalveluiden ominaisuuksia sekä niiden kehitystä. Vertailu on rajattu pankkien tarjoamiin mobiilipankkeihin ja mobiilimaksamisen sovelluksiin.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Tutkimuksessa on kerätty Danske Bankin, Nordean ja OP-ryhmän mobiilisovellusten ominaisuudet käyttäen aineistona pankkien omia verkkosivuja. Kerättyjen tietojen pohjalta on tehty taulukot, joista ilmenee tarkasti eri sovellusten ominaisuudet ja erot. Tutkimuksessa on hyödynnetty myös muita aiheeseen liittyviä verkkosivuja ja aineistoja sekä tekijän omia havaintoja siitä, miten sovellukset ovat kehittyneet viimeisen vuoden aikana.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että mobiilipankkien perusominaisuuksissa ei ole huomattavia eroja. Joitain eroja sovelluksissa on havaittavissa liittyen kirjautumiseen ja tunnistautumiseen, sijoituspalveluihin sekä vakuutuspalveluihin. Kokonaisuudessaan mobiilipankkien ominaisuudet ovat kuitenkin erittäin monipuoliset. Mobiilimaksamisen sovelluksissa MobilePayssä, Nordea Payssä ja Pivossa on sen sijaan enemmän eroavaisuuksia keskenään. Suurimmat erot liittyvät sovellusten maksuominaisuuksiin, missä ja miten sovelluksella on mahdollista maksaa. Tutkimuksessa käy myös ilmi, että mobiilisovellukset ovat kehittyneet paljon viimeisen vuoden aikana ja niihin on tullut monia uusia ominaisuuksia.
Opinnäytetyön lopussa on tarkasteltu tutkimuksen luotettavuutta sekä esitetty jatkotutkimusehdotuksia aiheesta. Lisäksi työn tekijä on arvioinut opinnäytetyöprosessin etenemistä sekä omaa oppimista tutkimuksen aikana.