Kahvila X:n henkilöstön työhyvinvointi
Hänninen, Laura (2017)
Hänninen, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720225
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kahvila X:n henkilöstön työhyvinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaosuus käsittelee työhyvinvointia monipuolisista näkökulmista, joiden pohjalta rakennettiin henkilöstön työhyvinvointikyselyn. Kyselyn tavoitteena on selvittää henkilöstön työhyvinvoinnin tämänhetkinen tilanne. Kyselyn tulosten perusteella pohdittiin henkilöstön työhyvinvoinnin parantamiseksi kehitysehdotuksia, jotka voidaan ottaa käytäntöön. Henkilöstön työhyvinvointikyselyssä hyödynnetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Henkilöstön työhyvinvointikyselyyn vastasivat kaikki 11 vakituista työntekijää. Kysely piti sisällään kysymyksiä työyhteisön, johtamisen, ergonomian ja työnantajan näkökulmista. Tuloksissa ilmeni, että henkilöstö kokee työnsä ajoittain fyysisesti raskaaksi ja kriittistä palautetta tehdystä työstä kaivattaisiin. Henkilöstö on sitoutunut työyhteisöön ja haluaa osallistua organisaation kehittämiseen, mutta johtamisessa on puutteita.
Vastauksien perusteella kehitettiin yksinkertaisia parannusehdotuksia, joilla saadaan henkilöstön työhyvinvointia parannettua. Tärkeimmäksi seikaksi nousi henkilökunnan välisen kommunikoinnin vahvistaminen työntekijöiden, vuoropäälliköiden ja esimiehen välillä.
Henkilöstön työhyvinvointikyselyyn vastasivat kaikki 11 vakituista työntekijää. Kysely piti sisällään kysymyksiä työyhteisön, johtamisen, ergonomian ja työnantajan näkökulmista. Tuloksissa ilmeni, että henkilöstö kokee työnsä ajoittain fyysisesti raskaaksi ja kriittistä palautetta tehdystä työstä kaivattaisiin. Henkilöstö on sitoutunut työyhteisöön ja haluaa osallistua organisaation kehittämiseen, mutta johtamisessa on puutteita.
Vastauksien perusteella kehitettiin yksinkertaisia parannusehdotuksia, joilla saadaan henkilöstön työhyvinvointia parannettua. Tärkeimmäksi seikaksi nousi henkilökunnan välisen kommunikoinnin vahvistaminen työntekijöiden, vuoropäälliköiden ja esimiehen välillä.