Ravintolan kiertävän ruokalistan suunnittelu Case: Kalajoki Golf Klubiravintola
Heikkinen, Liisa (2017)
Heikkinen, Liisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720180
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin tavoitteena oli neljän viikon kiertävän lounaslistan laatiminen Kalajoki Golfin Klubiravintolaan. Kehittämisprojektin kohteena oleva Kalajoki Golf on yksi Suomen tunnetuimmista golfkentistä. Kalajoki Golf sijaitsee Kalajoen Hiekkasärkillä. Klubitalon yhteydessä on Klubiravintola, jossa on ravintolasali, katettu terassi sekä aurinkoterassi. Asiakaspaikkoja on yhteensä 120.
Neljän viikon kiertävän ruokalistan laadinnassa käytettiin Haapakorven (2015) ruokalistapohjaa, joka mahdollisti ruokalistan monipuolisuuden ja sen, että tietyt raaka-aineet esiintyivät listalla tasaisin väliajoin. Jokaiselle kiertävän lounaslistan ruokalajille kehitettiin reseptiikka ja ne vakioitiin Jamix-järjestelmällä. Jokaiselle aterialle laskettiin ravintoarvot. Kehittämisprojekti sisälsi myös kvalitatiivisen asiakaskyselyn ravintolan asiakkaille. Asiakaskyselyllä kartoitettiin lounasruokatoiveita, lounasruoista tiedottamista, kiinnostusta aterian ravintosisältöön sekä asiakaskunnan profiilia. Kalajoki Golfin Klubiravintolan asiakaskunta on vakiintunutta, ja suurin osa asiakkaista koostuu klubipelaajista. Lounasruokatoiveita olivat erityisesti kala-ja kasvisruoat. Lounasruoista tiedottamista tulisi lisätä, sillä asiakkaat eivät olleet tietoisia ruokien allergeeneistä eivätkä tulevista lounasruoista. Aterioiden ravintosisältö kiinnosti 50:tä prosenttia vastaajista.
Kehittämisprojektissa laaditun neljän viikon kiertävän lounaslistan avulla Kalajoki Golfin Klubiravintolan asiakkaat ovat enemmän tietoisia aterioiden sisällöistä, tiedottaminen ja markkinointi tulevista lounasruoista helpottuu ja raaka-aineiden tilaaminen selkiytyy. Ravintolan valmis reseptiikka selkeyttää ja helpottaa myös keittiöhenkilökunnan toimintaa ja työnkuvia.
Neljän viikon kiertävän ruokalistan laadinnassa käytettiin Haapakorven (2015) ruokalistapohjaa, joka mahdollisti ruokalistan monipuolisuuden ja sen, että tietyt raaka-aineet esiintyivät listalla tasaisin väliajoin. Jokaiselle kiertävän lounaslistan ruokalajille kehitettiin reseptiikka ja ne vakioitiin Jamix-järjestelmällä. Jokaiselle aterialle laskettiin ravintoarvot. Kehittämisprojekti sisälsi myös kvalitatiivisen asiakaskyselyn ravintolan asiakkaille. Asiakaskyselyllä kartoitettiin lounasruokatoiveita, lounasruoista tiedottamista, kiinnostusta aterian ravintosisältöön sekä asiakaskunnan profiilia. Kalajoki Golfin Klubiravintolan asiakaskunta on vakiintunutta, ja suurin osa asiakkaista koostuu klubipelaajista. Lounasruokatoiveita olivat erityisesti kala-ja kasvisruoat. Lounasruoista tiedottamista tulisi lisätä, sillä asiakkaat eivät olleet tietoisia ruokien allergeeneistä eivätkä tulevista lounasruoista. Aterioiden ravintosisältö kiinnosti 50:tä prosenttia vastaajista.
Kehittämisprojektissa laaditun neljän viikon kiertävän lounaslistan avulla Kalajoki Golfin Klubiravintolan asiakkaat ovat enemmän tietoisia aterioiden sisällöistä, tiedottaminen ja markkinointi tulevista lounasruoista helpottuu ja raaka-aineiden tilaaminen selkiytyy. Ravintolan valmis reseptiikka selkeyttää ja helpottaa myös keittiöhenkilökunnan toimintaa ja työnkuvia.