Ensihoidon sähköisen oppimisympäristön kehittäminen
Ritonen, Jouni; Kilponen, Jonna (2017)
Ritonen, Jouni
Kilponen, Jonna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720155
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Helsingin pelastuslaitokselle sähköinen Moodle oppimisympäristö ensihoidon täydennys- ja vuorokoulutusta sekä osaamisentestausta varten.
Tavoitteena oli myös kuvata käänteistä oppimista itseopiskelun tukena. Työssä käytiin läpi myös konstruktiivista- ja sosiokonstruktiivista oppimiskäsitystä sekä motivaatiota, omatahtista oppimista ja itseohjautuvuutta.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä ja aineistoa kerättiin pedagogiikan oppikirjoista ja ERIC tietokannasta. Muuta materiaalia ja suullisia ohjeita saimme Helsingin pelastuslaitoksen Ensihoitomestari Aapo Granbergilta ja pelastuslaitoksen henkilöstöltä.
Moodle alustalle teimme saatujen ohjeiden mukaan osiot eri virkatutkintojen (perustaso ja hoitotaso) vuorokoulutukselle ja täydennyskoulutukselle. Osioihin lisäsimme HUS ensihoidon ja pelastuslaitoksen tekemää koulutusmateriaalia. Materiaalit koostuivat esimerkiksi eri potilasryhmien hoito-ohjeista sekä hoitoonohjauksista.
Työn edetessä mukaan halusi lähteä myös muita tahoja. Osaamiskeskus, pelastus ja varautuminen osoittivat myös mielenkiintonsa Moodlea kohtaan. Työ rajattiin koskemaan
ainoastaan ensihoidon osa-aluetta. Oppimisympäristö on saanut paljon positiivista palautetta ja sen kehittäminen jatkuu pelastuslaitoksen toimesta tämän työn jälkeen.
Tavoitteena oli myös kuvata käänteistä oppimista itseopiskelun tukena. Työssä käytiin läpi myös konstruktiivista- ja sosiokonstruktiivista oppimiskäsitystä sekä motivaatiota, omatahtista oppimista ja itseohjautuvuutta.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä ja aineistoa kerättiin pedagogiikan oppikirjoista ja ERIC tietokannasta. Muuta materiaalia ja suullisia ohjeita saimme Helsingin pelastuslaitoksen Ensihoitomestari Aapo Granbergilta ja pelastuslaitoksen henkilöstöltä.
Moodle alustalle teimme saatujen ohjeiden mukaan osiot eri virkatutkintojen (perustaso ja hoitotaso) vuorokoulutukselle ja täydennyskoulutukselle. Osioihin lisäsimme HUS ensihoidon ja pelastuslaitoksen tekemää koulutusmateriaalia. Materiaalit koostuivat esimerkiksi eri potilasryhmien hoito-ohjeista sekä hoitoonohjauksista.
Työn edetessä mukaan halusi lähteä myös muita tahoja. Osaamiskeskus, pelastus ja varautuminen osoittivat myös mielenkiintonsa Moodlea kohtaan. Työ rajattiin koskemaan
ainoastaan ensihoidon osa-aluetta. Oppimisympäristö on saanut paljon positiivista palautetta ja sen kehittäminen jatkuu pelastuslaitoksen toimesta tämän työn jälkeen.