Improvisoinnin opetus kitaralle internetin musiikkikouluissa
Kinnunen, Sampo (2017)
Lataukset:
Kinnunen, Sampo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720133
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyn neljään internetissä toimivaan musiikkikouluun. Tutkittavat koulut ovat Guitopia, The Bebop Guitar Improv Series, Rockway ja Jamplay. Tutkin musiikkikoulujen opetustarjontaa kitaransoiton ja improvisaation näkökulmasta. Tarkasteltavana ovat otelaudan tuntemus, arpeggiot, asteikot, rytmiikka ja fraseeraus, sekä kappaleen tai soolon rakenne osana improvisaatiota.
Tavoitteeni oli löytää erilaisia opetusmetodeja, joilla lähestyä improvisointia. Samalla tavoitteeni oli löytää uutta oppimateriaalia oppilailleni ja harjoittelumateriaalia omaan muusikkona kehittymiseeni. Tutkimus myös laajensi käsitystäni olemassa olevasta internetmateriaalista ja erilaisten musiikkityylien improvisointiestetiikasta.
Havaitsin, että tyylinmukainen improvisointi vaatii kyseessä olevan musiikkityylin syvällistä tuntemusta. Soittimen hallinnan sekä otelaudan hahmottamisen ei tulisi olla rajoitteena ilmaisussa. Improvisoinnin estetiikka muodostuu kulloisenkin musiikkityylin ihanteiden mukaan.
Tavoitteeni oli löytää erilaisia opetusmetodeja, joilla lähestyä improvisointia. Samalla tavoitteeni oli löytää uutta oppimateriaalia oppilailleni ja harjoittelumateriaalia omaan muusikkona kehittymiseeni. Tutkimus myös laajensi käsitystäni olemassa olevasta internetmateriaalista ja erilaisten musiikkityylien improvisointiestetiikasta.
Havaitsin, että tyylinmukainen improvisointi vaatii kyseessä olevan musiikkityylin syvällistä tuntemusta. Soittimen hallinnan sekä otelaudan hahmottamisen ei tulisi olla rajoitteena ilmaisussa. Improvisoinnin estetiikka muodostuu kulloisenkin musiikkityylin ihanteiden mukaan.