Ravintola Katajanmarjan ruokailijoiden tyytyväisyys ruokapalveluun : Case: Etelä-Pohjanmaan Opisto
Talvitie, Tia (2017)
Talvitie, Tia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720126
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ja tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Ravintola Katajanmarjan ruokailijoiden tyytyväisyys ruokapalveluun. Ruokapalvelujen osalta tarkasteltiin viihtyisyyttä, siisteyttä, toimivuutta, maittavuutta sekä valikoimien riittävyyttä. Kyselyllä kartoitettiin asiakaspalvelun laatua, päivällisen ajankohtaa, jälkiruokakahvin tarvetta sekä mahdollista erityisruokavalioiden tarvetta. Vastaajilla oli myös mahdollisuus kertoa toiveet ja lempiruoat.
Tutkimus oli kvantitatiivinen strukturoitu kysely. Kysely tehtiin Webropol-ohjelmalla. Tutkimusaineisto kerättiin marraskuussa 2017. Lomakkeita vietiin 130, vastauksia saatiin 107, joista 5 hylättiin puutteellisten tietojen vuoksi, näin ollen lopullinen otanta oli 102.
Tutkimustulosten mukaan ruokailijat olivat yleisesti tyytyväisiä Ravintola Katajanmarjan ruokapalvelujen osa-alueisiin. Myös kehitettäviä osia nousi esille. Viihtyisyyden lisäämiseksi ruokasaliin toivottiin sisustusta ja ruokaa pidettiin maittavana. Osa ruokailijoista toivoi laajempaa salaattivalikoimaa. Asiakaspalvelun laatu oli enimmäkseen erinomaista, myös kehitettävää löytyi. Kyselystä selvisi ruokailijoiden mielestä paras ajankohta päivälliselle, päivälliskahvin tarve sekä ruokailijoiden noudattamat erityisruokavaliot.
Kehittämiskohteiksi valikoituivat kyselyssä eniten esiin tulleet aiheet kuten tarjottimien puuttuminen, tilanpuute ruokasalissa, ruokailulinjaston toimivuus, kasviproteiinin lähteet, sämpylöiden halkaisu keittopäivinä sekä ruokasalin viihtyisyys.
Tutkimustulosten avulla Ravintola Katajanmarjan keittiöhenkilökunta pystyy parantamaan ruokailijoidensa tyytyväisyyttä ruokapalveluun.
Tutkimus oli kvantitatiivinen strukturoitu kysely. Kysely tehtiin Webropol-ohjelmalla. Tutkimusaineisto kerättiin marraskuussa 2017. Lomakkeita vietiin 130, vastauksia saatiin 107, joista 5 hylättiin puutteellisten tietojen vuoksi, näin ollen lopullinen otanta oli 102.
Tutkimustulosten mukaan ruokailijat olivat yleisesti tyytyväisiä Ravintola Katajanmarjan ruokapalvelujen osa-alueisiin. Myös kehitettäviä osia nousi esille. Viihtyisyyden lisäämiseksi ruokasaliin toivottiin sisustusta ja ruokaa pidettiin maittavana. Osa ruokailijoista toivoi laajempaa salaattivalikoimaa. Asiakaspalvelun laatu oli enimmäkseen erinomaista, myös kehitettävää löytyi. Kyselystä selvisi ruokailijoiden mielestä paras ajankohta päivälliselle, päivälliskahvin tarve sekä ruokailijoiden noudattamat erityisruokavaliot.
Kehittämiskohteiksi valikoituivat kyselyssä eniten esiin tulleet aiheet kuten tarjottimien puuttuminen, tilanpuute ruokasalissa, ruokailulinjaston toimivuus, kasviproteiinin lähteet, sämpylöiden halkaisu keittopäivinä sekä ruokasalin viihtyisyys.
Tutkimustulosten avulla Ravintola Katajanmarjan keittiöhenkilökunta pystyy parantamaan ruokailijoidensa tyytyväisyyttä ruokapalveluun.