Terveyttä ilon kautta kuudesluokkalaisille
Pörsti, Anna; Kaihlamäki, Elisa (2017)
Pörsti, Anna
Kaihlamäki, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720120
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kuudesluokkalaisille teemapäivä ravitsemuksen ja liikunnan merkityksestä hyvinvoinnille ja terveydelle. Tulevina hoitotyön ammattilaisina päätös muokata teemapäivästä hyvinvointipäivä oli itsestään selvyys. Hyvinvointipäivän tavoitteena oli tuoda kuudesluokkalaisille ajankohtaista tietoa ravitsemuksesta ja liikunnasta innostavasti, sekä ikätasoisesti kannustamalla nuoria pitämään huolta omasta terveydestä ja hyvinvoinnista. Lisäksi hyvinvointipäivän tarkoituksena oli selvittää opinnäytetyön työryhmälle, pystytäänkö ennaltaehkäisevällä hoitotyöllä vaikuttamaan lasten ja nuorten motivaatioon ylläpitää terveyttä ja hyvinvointia ennen vakavien elämäntapasairauksien syntymistä. Hyvinvointipäivä järjestettiin yhteistyössä Vantaalla sijaitsevan Jokivarren koulun kanssa.
Hyvinvointipäivä suunniteltiin yhdessä kuudennen luokan opettajan ja luokan oppilaiden kanssa 1.9.2017. Itse hyvinvointipäivä toteutettiin Jokivarren koululla 8.9.2017, ja tapahtumaan osallistui yksi kuudesluokka. Hyvinvointipäivään sisältyi teoriaa terveellisestä ravitsemuksesta ja liikunnasta, sekä niiden vaikutuksesta kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Lisäksi hyvinvointipäivänä valmistettiin terveellistä välipalaa ja liikuttiin yhdessä hyvinvointipäivän teeman mukaisesti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui tämän hetkisiin ravitsemus- ja liikuntasuosituksiin. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnettiin tutkittua tietoa lasten ravitsemuksesta ja liikunnasta. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös kouluikäisen ikätasoiseen ohjaukseen ja motivointiin. Opinnäytetyön aikana asiakaslähtöisyys nousi keskeiseen rooliin hyvinvointipäivää suunniteltaessa, sekä sitä toteuttaessa. Ennen hyvinvointipäivää kuudennen luokan oppilaat vastasivat liikunta- ja ravitsemuskyselyyn viikon ajan liikunta- ja ravitsemustottumuksistaan. Tarkoituksena oli selvittää oppilaiden tämän hetkistä tietoa ravitsemuksesta ja liikunnasta, ja sitä kuinka paljon oppilaat liikuntaa harrastavat. Kyselyn avulla laadittiin asiakaslähtöisesti hyvinvointipäivän ohjelman. Lisäksi kuudennen luokan oppilaat vastasivat samaan liikunta- ja ravitsemuskyselyyn hyvinvointipäivän jälkeen, jotta saataisiin selvitettyä tarkoituksen mukaisesti työryhmälle motivoiko ennaltaehkäisevä hoitotyö nuoria ylläpitämään hyvinvointiaan.
Liikunta- ja ravitsemuskyselyn ja suunnitelmapäivän avulla selvisi, että hyvinvointipäivään osallistuvat kuudesluokkalaiset olivat liikunnallisesti aktiivisia ja suurin osa heistä harrasti säännöllisesti liikuntaa. Kuudesluokkalaiset kokivat liikunnan hauskaksi sekä kehittäväksi. Lisäksi kuudesluokkalaiset pitivät tärkeänä kavereiden näkemistä liikunnallisissa harrastuksissa. Suurin osa kuudesluokkalaisista ruokaili säännöllisesti arkisin, mutta viikonloppuisin erityisesti napostelu lisääntyi. Hyvinvointipäivästä saadusta palautteesta ilmeni, että suurin osa kuudesluokkalaisista koki hyvinvointipäivän hyödylliseksi.
Hyvinvointipäivä suunniteltiin yhdessä kuudennen luokan opettajan ja luokan oppilaiden kanssa 1.9.2017. Itse hyvinvointipäivä toteutettiin Jokivarren koululla 8.9.2017, ja tapahtumaan osallistui yksi kuudesluokka. Hyvinvointipäivään sisältyi teoriaa terveellisestä ravitsemuksesta ja liikunnasta, sekä niiden vaikutuksesta kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Lisäksi hyvinvointipäivänä valmistettiin terveellistä välipalaa ja liikuttiin yhdessä hyvinvointipäivän teeman mukaisesti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui tämän hetkisiin ravitsemus- ja liikuntasuosituksiin. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnettiin tutkittua tietoa lasten ravitsemuksesta ja liikunnasta. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös kouluikäisen ikätasoiseen ohjaukseen ja motivointiin. Opinnäytetyön aikana asiakaslähtöisyys nousi keskeiseen rooliin hyvinvointipäivää suunniteltaessa, sekä sitä toteuttaessa. Ennen hyvinvointipäivää kuudennen luokan oppilaat vastasivat liikunta- ja ravitsemuskyselyyn viikon ajan liikunta- ja ravitsemustottumuksistaan. Tarkoituksena oli selvittää oppilaiden tämän hetkistä tietoa ravitsemuksesta ja liikunnasta, ja sitä kuinka paljon oppilaat liikuntaa harrastavat. Kyselyn avulla laadittiin asiakaslähtöisesti hyvinvointipäivän ohjelman. Lisäksi kuudennen luokan oppilaat vastasivat samaan liikunta- ja ravitsemuskyselyyn hyvinvointipäivän jälkeen, jotta saataisiin selvitettyä tarkoituksen mukaisesti työryhmälle motivoiko ennaltaehkäisevä hoitotyö nuoria ylläpitämään hyvinvointiaan.
Liikunta- ja ravitsemuskyselyn ja suunnitelmapäivän avulla selvisi, että hyvinvointipäivään osallistuvat kuudesluokkalaiset olivat liikunnallisesti aktiivisia ja suurin osa heistä harrasti säännöllisesti liikuntaa. Kuudesluokkalaiset kokivat liikunnan hauskaksi sekä kehittäväksi. Lisäksi kuudesluokkalaiset pitivät tärkeänä kavereiden näkemistä liikunnallisissa harrastuksissa. Suurin osa kuudesluokkalaisista ruokaili säännöllisesti arkisin, mutta viikonloppuisin erityisesti napostelu lisääntyi. Hyvinvointipäivästä saadusta palautteesta ilmeni, että suurin osa kuudesluokkalaisista koki hyvinvointipäivän hyödylliseksi.