Erityistä tukea tarvitsevien lasten huoltajien ja päiväkodin välinen yhteistyö Ristinummen päiväkodissa
Sjövall, Nelli; Ekoluoma, Noora (2017)
Sjövall, Nelli
Ekoluoma, Noora
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720117
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista yhteistyö on erityistä tukea tarvitsevien lasten huoltajien sekä päiväkodin henkilökunnan välillä Vaasan Ristinummen päiväkodissa. Tutkimuksen tehtävänä oli saada tietoa yhteistyön laadusta sekä mahdollisista kehittämiskohteista. Tutkimuksessa pyrittiin, että niin huoltajat kuin päiväkodin henkilökunta tunnistaisivat ja havainnoisivat yhteistyön hyväksi todettuja puolia sekä kehittämistä tarvitsevia osa-alueita.
Teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta ja sen toteuttamista päiväkodissa, varhaiskasvatuslakia, erityisen tuen tarpeessa olevaa lasta sekä yhteistyötä. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistoa kerättiin haastattelemalla päiväkodin henkilökuntaa sekä lasten huoltajilta kerättiin tietoa kyselylomakkeiden avulla. Kysymykset olivat avoimia ja tämän johdosta vastaukset olivatkin monipuolisia.
Tutkimustuloksista selvisi, että yhteistyö Ristinummen päiväkodissa erityistä tukea tarvitsevien lasten huoltajien sekä päiväkodin henkilökunnan välillä oli pääosin toimivaa. Avoin ja luottamuksellinen suhde kummankin osapuolen välillä on avainasemassa erityistä tukea tarvitsevan lapsen tukemisessa. Verrattaessa huoltajien sekä henkilökunnan vastauksia keskenään, havaittiin paljon samankaltaisuutta.
Teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta ja sen toteuttamista päiväkodissa, varhaiskasvatuslakia, erityisen tuen tarpeessa olevaa lasta sekä yhteistyötä. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistoa kerättiin haastattelemalla päiväkodin henkilökuntaa sekä lasten huoltajilta kerättiin tietoa kyselylomakkeiden avulla. Kysymykset olivat avoimia ja tämän johdosta vastaukset olivatkin monipuolisia.
Tutkimustuloksista selvisi, että yhteistyö Ristinummen päiväkodissa erityistä tukea tarvitsevien lasten huoltajien sekä päiväkodin henkilökunnan välillä oli pääosin toimivaa. Avoin ja luottamuksellinen suhde kummankin osapuolen välillä on avainasemassa erityistä tukea tarvitsevan lapsen tukemisessa. Verrattaessa huoltajien sekä henkilökunnan vastauksia keskenään, havaittiin paljon samankaltaisuutta.