Mastering the Elements – Basics of 2D Effect Animation
Salla, Oona (2017)
Salla, Oona
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720092
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia efektianimaation perusteita sekä syventää osaamista tutustumalla tarkemmin etukäteen valittujen luonnossa esiintyvien efektien käyttäytymiseen. Teoriaa sovellettiin tämän jälkeen kaksiulotteisten animoitujen efektien tekoon opinnäytetyötä varten määriteltyyn kuvitteelliseen projektiin.
Työ aloitettiin tutustumalla animaation perusteisiin kahdentoista animaation perusperiaatteen kautta. Näiden jälkeen siirryttiin efektianimaation perusteisiin, joista ensimmäisenä tutustuttiin energian vaikutukseen efektin liikkeeseen ja muotoon. Seuraavana käsiteltiin siluetin tärkeyttä ja muotokieltä sekä tapoja niiden parantamiseen. Näistä siirryttiin keinoihin saada efekti yhteensopivaksi muun teoksen kanssa muun muassa tyylittelemällä sekä ottamalla huomioon sen rooli teoksessa. Viimeisenä tutustuttiin itse efektin luomisprosessiin luonnoksesta viimeisteltyyn efektiin. Perusteista saatiin pohja luonnollisten efektien tarkemman käyttäytymisen tutkimiseen. Tulen, veden, savun, höyryn, pölyn sekä räjähdyksien toimintaan ja ominaispiirteisiin syvennyttiin tarkemmin, minkä jälkeen selvitettiin, miten näitä tietoja voidaan käyttää taianomaisuuden luomiseen lainaamalla tai rikkomalla kyseisiä tunnuspiirteitä.
Projektia varten kehitettiin pääpiirteinen suunnitelma graafisesta ulkonäöstä, yleinen idea projektille sekä luonnoksia hahmosta että ympäristöstä. Nämä luotiin, jotta voitiin johtaa projektille oma tyyli sekä efektien käyttötarkoitukset. Efektit tehtiin luonnostelemalla ne ensin Adobe Photoshop -ohjelmalla ja tekemällä viimeistellyt animaatiot Adobe Animate -ohjelmassa. Teoriaa soveltamalla luotiin viisi efektiä: kaksi yksinkertaista lumiefektiä käytettäväksi hahmon liikkumisen korostamiseen ja kolme erilaista taikaefektiä, jotka käyttivät pohjanaan luonnon omia efektejä: vettä, tulta ja savua.
Opinnäytetyö toimi tukena ammatilliselle kehittymiselle peligraafikkona ja opintoja voidaan syventää jatkuvasti tästä eteenpäin. Luotuja efektejä voidaan käyttää tulevassa projektissa tai luodun suunnitelman ympärille voidaan kehittää lisää materiaalia, mikäli tämä nähdään tarpeelliseksi tulevaisuudessa.
Työ aloitettiin tutustumalla animaation perusteisiin kahdentoista animaation perusperiaatteen kautta. Näiden jälkeen siirryttiin efektianimaation perusteisiin, joista ensimmäisenä tutustuttiin energian vaikutukseen efektin liikkeeseen ja muotoon. Seuraavana käsiteltiin siluetin tärkeyttä ja muotokieltä sekä tapoja niiden parantamiseen. Näistä siirryttiin keinoihin saada efekti yhteensopivaksi muun teoksen kanssa muun muassa tyylittelemällä sekä ottamalla huomioon sen rooli teoksessa. Viimeisenä tutustuttiin itse efektin luomisprosessiin luonnoksesta viimeisteltyyn efektiin. Perusteista saatiin pohja luonnollisten efektien tarkemman käyttäytymisen tutkimiseen. Tulen, veden, savun, höyryn, pölyn sekä räjähdyksien toimintaan ja ominaispiirteisiin syvennyttiin tarkemmin, minkä jälkeen selvitettiin, miten näitä tietoja voidaan käyttää taianomaisuuden luomiseen lainaamalla tai rikkomalla kyseisiä tunnuspiirteitä.
Projektia varten kehitettiin pääpiirteinen suunnitelma graafisesta ulkonäöstä, yleinen idea projektille sekä luonnoksia hahmosta että ympäristöstä. Nämä luotiin, jotta voitiin johtaa projektille oma tyyli sekä efektien käyttötarkoitukset. Efektit tehtiin luonnostelemalla ne ensin Adobe Photoshop -ohjelmalla ja tekemällä viimeistellyt animaatiot Adobe Animate -ohjelmassa. Teoriaa soveltamalla luotiin viisi efektiä: kaksi yksinkertaista lumiefektiä käytettäväksi hahmon liikkumisen korostamiseen ja kolme erilaista taikaefektiä, jotka käyttivät pohjanaan luonnon omia efektejä: vettä, tulta ja savua.
Opinnäytetyö toimi tukena ammatilliselle kehittymiselle peligraafikkona ja opintoja voidaan syventää jatkuvasti tästä eteenpäin. Luotuja efektejä voidaan käyttää tulevassa projektissa tai luodun suunnitelman ympärille voidaan kehittää lisää materiaalia, mikäli tämä nähdään tarpeelliseksi tulevaisuudessa.