Johtamisen haasteet digitalisoituvalla huonekalualalla
Sivonen, Juuso (2017)
Sivonen, Juuso
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720063
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kirjallisuuskatsauksen keinoin selvittää, mitä on digitalisaatio, miten se
vaikuttaa kaupan- ja huonekalualaan ja mitä kaikkea esimiehen tulee ottaa huomioon johdettaessa digitalisaatiota tällä alalla. Opinnäytetyö pohjautuu aiheesta kirjoitettuun lähdemateriaaliin, johon kuuluu alan kirjallisuutta,
julkaisuja, artikkeleita ja uusimpia uutislähteitä. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, vaan se tehdään kirjallisuuskatsauksena omien mielenkiinnonkohteideni pohjalta.
Lähdemateriaalin mukaan digitalisaatio tulee vaikuttamaan joka kolmannen työssäkäyvän toimenkuvaan seuraavien kahden vuosikymmenen aikana. Myynnin ja markkinoinnin ydinfunktiot tulevat tulevaisuudessakin säilymään,
mutta entistä vahvemmin koneiden avustamina. Sosiaalinen kanssakäyminen ei ainakaan lähivuosina ole korvautumassa robottiteknologialla. Kaupan alalla työntekijöiden teknologiset taidot ovat pääosin erinomaiset, mutta
erot ikäryhmien osaamisessa ovat suuret. Puutteelliset tietotekniset taidot hankaloittavat ja hidastavat työnteon
lisäksi työuralla nousua ja uudelleen työllistymistä.
Organisaatiotasolla positiivisten asenteiden luominen digitalisaatiota kohtaan on kaikkien työntekijöiden tehtävä.
Esimiehen rooli tulee esille työntekijän tietoteknisten taitojen kehittäjänä ja uusien laitteiden ja sovellusten käyttöönotossa. Opinnäytetyössä kerättyä tietoa voidaan hyödyntää yrityksessä tuotaessa uusia laitteita tai sovelluksia työntekijöiden joka päiväiseen työhön.
vaikuttaa kaupan- ja huonekalualaan ja mitä kaikkea esimiehen tulee ottaa huomioon johdettaessa digitalisaatiota tällä alalla. Opinnäytetyö pohjautuu aiheesta kirjoitettuun lähdemateriaaliin, johon kuuluu alan kirjallisuutta,
julkaisuja, artikkeleita ja uusimpia uutislähteitä. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, vaan se tehdään kirjallisuuskatsauksena omien mielenkiinnonkohteideni pohjalta.
Lähdemateriaalin mukaan digitalisaatio tulee vaikuttamaan joka kolmannen työssäkäyvän toimenkuvaan seuraavien kahden vuosikymmenen aikana. Myynnin ja markkinoinnin ydinfunktiot tulevat tulevaisuudessakin säilymään,
mutta entistä vahvemmin koneiden avustamina. Sosiaalinen kanssakäyminen ei ainakaan lähivuosina ole korvautumassa robottiteknologialla. Kaupan alalla työntekijöiden teknologiset taidot ovat pääosin erinomaiset, mutta
erot ikäryhmien osaamisessa ovat suuret. Puutteelliset tietotekniset taidot hankaloittavat ja hidastavat työnteon
lisäksi työuralla nousua ja uudelleen työllistymistä.
Organisaatiotasolla positiivisten asenteiden luominen digitalisaatiota kohtaan on kaikkien työntekijöiden tehtävä.
Esimiehen rooli tulee esille työntekijän tietoteknisten taitojen kehittäjänä ja uusien laitteiden ja sovellusten käyttöönotossa. Opinnäytetyössä kerättyä tietoa voidaan hyödyntää yrityksessä tuotaessa uusia laitteita tai sovelluksia työntekijöiden joka päiväiseen työhön.