”Ei mennytkään niin, että vain painetaan tapaus valmiiksi” : Tapaustutkimus asiantuntijuudesta
Lampinen, Kirsi (2017)
Lampinen, Kirsi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720061
Tiivistelmä
Eläkeyhtiö on asiantuntijaorganisaatio, joka toimii lakisääteisen työeläketurvan kentällä. Yhtiössä on otettu käyttöön uusi eläkekäsittelyjärjestelmä. Uusi käsittelyjärjestelmä on muuttanut työn tekemisen tapaa ja luonnetta.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten asiantuntijuus ymmärretään Eläkekäsittelypalveluissa. Tutkimuksen tarkoitus on löytää keinoja, miten asiantuntijuutta voidaan tukea ja kehittää. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Taustateoria muodostuu asiantuntijuuden ja osaamisen teorioista. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmäkeskustelun avulla Learning Café-menetelmää käyttäen. Ryhmäkeskusteluun osallistui kaksitoista eläkeasiantuntijaa. Tutkimuksen tulosten mukaan asiantuntijuus Eläkekäsittelypalveluissa on vahvaa osaamista ja vastuunottoa omasta työstä, vuorovaikutusta ja oman asiantuntijuuden reflektointia. Itsensä johtaminen, vastuullisuus ja osaamisen laajentaminen nähtiin tärkeäksi. Asiantuntija tarvitsee automaation lisääntymisestä huolimatta edelleen syvää ja laajaa eläkelain ja -laskennan asiantuntemusta. Asiantuntijaksi kasvamiselle on tärkeää saada vapautta ja vastuuta turvallisessa ja luottamuk-sellisessa ympäristössä. Yhdessä olemisen ja vapaan kanssakäymisen nähtiin lisäävän luottamusta ja mahdollistavan asiantuntijuuden vahvistamista. Oleellista on myös se, että on osa omaa viiteryhmää ja saa arvostusta työtovereiltaan. Asiantuntijuuden tukemiseksi ehdotettiin erilaisten koulutustilaisuuksien pitämistä ja luottamuksellisen ilmapiirin luomista, jolloin myös rohkeus kokeilla kasvaa. Asiantuntijuuden kehittämiseksi ehdotettiin muun muassa henkilökohtaisen opintopolun tekemistä kaikille halukkaille. Asiantuntijoiden kokemuksen hyödyntämistä eri osaamisalueilta ja osaamisen jakamista eri foorumeilla pidettiin tärkeänä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten asiantuntijuus ymmärretään Eläkekäsittelypalveluissa. Tutkimuksen tarkoitus on löytää keinoja, miten asiantuntijuutta voidaan tukea ja kehittää. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Taustateoria muodostuu asiantuntijuuden ja osaamisen teorioista. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmäkeskustelun avulla Learning Café-menetelmää käyttäen. Ryhmäkeskusteluun osallistui kaksitoista eläkeasiantuntijaa. Tutkimuksen tulosten mukaan asiantuntijuus Eläkekäsittelypalveluissa on vahvaa osaamista ja vastuunottoa omasta työstä, vuorovaikutusta ja oman asiantuntijuuden reflektointia. Itsensä johtaminen, vastuullisuus ja osaamisen laajentaminen nähtiin tärkeäksi. Asiantuntija tarvitsee automaation lisääntymisestä huolimatta edelleen syvää ja laajaa eläkelain ja -laskennan asiantuntemusta. Asiantuntijaksi kasvamiselle on tärkeää saada vapautta ja vastuuta turvallisessa ja luottamuk-sellisessa ympäristössä. Yhdessä olemisen ja vapaan kanssakäymisen nähtiin lisäävän luottamusta ja mahdollistavan asiantuntijuuden vahvistamista. Oleellista on myös se, että on osa omaa viiteryhmää ja saa arvostusta työtovereiltaan. Asiantuntijuuden tukemiseksi ehdotettiin erilaisten koulutustilaisuuksien pitämistä ja luottamuksellisen ilmapiirin luomista, jolloin myös rohkeus kokeilla kasvaa. Asiantuntijuuden kehittämiseksi ehdotettiin muun muassa henkilökohtaisen opintopolun tekemistä kaikille halukkaille. Asiantuntijoiden kokemuksen hyödyntämistä eri osaamisalueilta ja osaamisen jakamista eri foorumeilla pidettiin tärkeänä.