Päivittäistavarakaupan myynninedistäminen myymälämarkkinoinnin avulla : Case: K-market Julkula
Pelkonen, Janne (2017)
Pelkonen, Janne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620048
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on esitellä myymälämarkkinoinnin eri keinoja päivittäistavarakaupoissa sekä tuottaa kehitysehdotuksia työn toimeksiantajan eli K-market Julkulan myymälämarkkinoinnin parantamiseksi. Työn kehitysideat tuotettiin kirjallisuuskatsauksen ja tutkimushaastatteluiden avulla. Tutkimushaastattelut suoritettiin haastattelemalla kahta Kuopion alueen K-market-kauppiasta. Opinnäytetyölle oli tarvetta, koska toimeksiantaja halusi uusia ideoita myymälämarkkinoinnin toteuttamiseen.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii kirjallisuuskatsaus, joka koostuu kahdesta eri aihekokonaisuudesta. Ensimmäisessä aihekokonaisuudessa kerrotaan lyhyesti päivittäistavarakaupasta Suomessa, esitellään tämän opinnäytetyön toimeksiantaja sekä Kesko, jonka päivittäistavarakauppa K-market Julkula on. Toisessa aihekokonaisuudessa kerrotaan myymälämarkkinoinnista ja käsitellään sen eri keinoja erityisesti päivittäistavarakaupan näkökulmasta. Teoria osion lopussa on kirjallisuuskatsauksen avulla tuotettuja kehitysehdotuksia.
Työn empiirinen osio koostuu kauppiashaastatteluista ja tuotetuista kehitysehdotuksista K-market Julkulalle. Opinnäytetyön haastattelut ovat toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kauppiashaastatteluiden avulla haluttiin selvittää, millaisia myymälämarkkinoinnin keinoja Kuopion alueen K-marketeilla on käytössään ja saaduista tuloksista koottiin kehitysehdotuksia.
Tutkimus osoitti, että monet haastateltujen kauppiaiden myymälämarkkinoinnin keinoista olivat samoja kuin toimeksiantajalla. Tämän vuoksi kehitysehdotusten kehittäminen osoittautui odotettua vaikeammaksi.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii kirjallisuuskatsaus, joka koostuu kahdesta eri aihekokonaisuudesta. Ensimmäisessä aihekokonaisuudessa kerrotaan lyhyesti päivittäistavarakaupasta Suomessa, esitellään tämän opinnäytetyön toimeksiantaja sekä Kesko, jonka päivittäistavarakauppa K-market Julkula on. Toisessa aihekokonaisuudessa kerrotaan myymälämarkkinoinnista ja käsitellään sen eri keinoja erityisesti päivittäistavarakaupan näkökulmasta. Teoria osion lopussa on kirjallisuuskatsauksen avulla tuotettuja kehitysehdotuksia.
Työn empiirinen osio koostuu kauppiashaastatteluista ja tuotetuista kehitysehdotuksista K-market Julkulalle. Opinnäytetyön haastattelut ovat toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kauppiashaastatteluiden avulla haluttiin selvittää, millaisia myymälämarkkinoinnin keinoja Kuopion alueen K-marketeilla on käytössään ja saaduista tuloksista koottiin kehitysehdotuksia.
Tutkimus osoitti, että monet haastateltujen kauppiaiden myymälämarkkinoinnin keinoista olivat samoja kuin toimeksiantajalla. Tämän vuoksi kehitysehdotusten kehittäminen osoittautui odotettua vaikeammaksi.