Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönotto ja hyödyt - Case: Länsi-Uudenmaan Lumo Matkailu Oy
Tuovinen, Tuomas (2017)
Tuovinen, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620026
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä ja ottaa käyttöön pienyritykselle sopiva asiakkuudenhallintajärjestelmä (CRM) ja kertoa yrityksen saamista hyödyistä. Työn toimeksiantajana oli Länsi-Uudenmaan Lumo Matkailu Oy.
Ennen tehdyn projektin läpikäymistä työssä kerrotaan yleisesti ensimmäisen CRM-projektin tuomista haasteista, erilaisista toimitustavoista, järjestelmien integraatiosta ja migraatiosta sekä vuoden 2018 heinäkuussa voimaan astuvasta Euroopan unionin tietosuojalaista.
CRM-järjestelmän etsintää varten laadittiin pieni lista vaatimuksia, jonka jälkeen testattiin kolmea eri vaihtoehtoa. Zoho CRM osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi ja se otettiin käyttöön. Järjestelmän valitsemisen jälkeen työssä käydään läpi yritykseltä jo valmiiksi löytyvien tietojen tuonti järjestelmään sekä järjestelmän profiilien kustomisointi. Järjestelmä integroitiin toimimaan Google AdWordsin kanssa, joka mahdollisti Google Click Id:n hyödyntämisen yrityksen toiminnassa. Työssä kerrotaan CRM-järjestelmän tarjoamista työkaluista, jotka helpottavat uusien tietojen keräämistä sekä järjestelmästä löytyvien tietojen tehokasta suodattamista ja hyödyntämistä.
Projektin alussa järjestelmä oli tarkoitus integroida vanhan sähköpostimarkkinointijärjestelmä Apsiksen kanssa käyttäen apuna verkossa toimivaa automaatiotyökalua Zapieria. Projektin edetessä Apsis korvattiin Zohon tarjoamalla taloudellisesti paremmalla Zoho Campaignsilla, jonka integroitumiseen ei tarvittu Zapieria. Sähköpostimarkkinointijärjestelmän vaihdon yhteydessä tippuneen avausprosentin parantamiseksi yrityksen domain asetuksiin lisättiin Sender Policy Framework sekä DomainKeys Identified Mail tietueet.
Opinnäytetyön tekijän projektin aikana tekemän havainnoinnin, sekä yrityksen työntekijälle tehdyn lomakehaastattelun vastausten perusteella työ voidaan todeta onnistuneeksi. Yrityksen asiakastiedot saatiin koottua yhden järjestelmän sisälle sekä asiakasseuranta parani. Lisäksi käyttöön otettiin hinta-laatusuhteeltaan parempi sähköpostimarkkinointijärjestelmä.
Ennen tehdyn projektin läpikäymistä työssä kerrotaan yleisesti ensimmäisen CRM-projektin tuomista haasteista, erilaisista toimitustavoista, järjestelmien integraatiosta ja migraatiosta sekä vuoden 2018 heinäkuussa voimaan astuvasta Euroopan unionin tietosuojalaista.
CRM-järjestelmän etsintää varten laadittiin pieni lista vaatimuksia, jonka jälkeen testattiin kolmea eri vaihtoehtoa. Zoho CRM osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi ja se otettiin käyttöön. Järjestelmän valitsemisen jälkeen työssä käydään läpi yritykseltä jo valmiiksi löytyvien tietojen tuonti järjestelmään sekä järjestelmän profiilien kustomisointi. Järjestelmä integroitiin toimimaan Google AdWordsin kanssa, joka mahdollisti Google Click Id:n hyödyntämisen yrityksen toiminnassa. Työssä kerrotaan CRM-järjestelmän tarjoamista työkaluista, jotka helpottavat uusien tietojen keräämistä sekä järjestelmästä löytyvien tietojen tehokasta suodattamista ja hyödyntämistä.
Projektin alussa järjestelmä oli tarkoitus integroida vanhan sähköpostimarkkinointijärjestelmä Apsiksen kanssa käyttäen apuna verkossa toimivaa automaatiotyökalua Zapieria. Projektin edetessä Apsis korvattiin Zohon tarjoamalla taloudellisesti paremmalla Zoho Campaignsilla, jonka integroitumiseen ei tarvittu Zapieria. Sähköpostimarkkinointijärjestelmän vaihdon yhteydessä tippuneen avausprosentin parantamiseksi yrityksen domain asetuksiin lisättiin Sender Policy Framework sekä DomainKeys Identified Mail tietueet.
Opinnäytetyön tekijän projektin aikana tekemän havainnoinnin, sekä yrityksen työntekijälle tehdyn lomakehaastattelun vastausten perusteella työ voidaan todeta onnistuneeksi. Yrityksen asiakastiedot saatiin koottua yhden järjestelmän sisälle sekä asiakasseuranta parani. Lisäksi käyttöön otettiin hinta-laatusuhteeltaan parempi sähköpostimarkkinointijärjestelmä.