Pelikehityksessä käytettävien avoimen ja suljetun lähdekoodin pelimoottoreiden vertailu
Aho, Mika (2017)
Aho, Mika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620025
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee pelikehityksessä käytettävien pelimoottoreiden vertailua pelikehittäjän näkökulmasta. Tutkimukseen on otettu kolme avoimen ja kolme suljetun lähdekoodin pelimoottoria, joiden etuja ja haittoja pelikehitykselle vertaillaan. Aiheen valinnassa korostuu käytännönläheisyys, sillä pelikehittäjän toiminnan helpottamiseksi tutkimustiedolla on käyttöä ajantasaisena informaationa.
Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivista tutkimustapaa, joka mahdollistaa osallistuvan havainnoinnin pelikehittäjänä ja pelimoottoreiden testaajana sekä vertailevaa tutkimusta osoittamaan pelimoottoreiden ominaisuuksien erot. Vertailevaa tutkimusta varten on kerätty tietoa kuudesta pelimoottorista ja hyödynnetty valmiiksi kerättyä tietoa, kuten aiemmin tutkittuja aineistoja sekä opinnäytetöitä. Lisäksi on testattu ja kokeiltu pelimoottoreita myös itse. Tutkimustapojen avulla on saatu koottua lopullinen tietopaketti.
Vertailtavat avoimen lähdekoodin moottorit ovat Cocos2d-x, Godot Engine sekä Torque 3D ja suljetun lähdekoodin pelimoottorit CryEngine, Unity3D sekä Unreal Engine. Pelimoottoreita vertaillaan pelilogiikan ohjelmointikielten, fysiikkamoottorin, äänimoottorin, verkkopelimahdollisuuksien, 2D- ja 3D-ominaisuuksien sekä kustannusten näkökulmista.
Opinnäytetyön johtopäätökset antavat viitteitä siitä, mikä pelimoottori saattaisi ominaisuuksiensa vuoksi sopia parhaiten halutun lopputuloksen saavuttamiseen. Tutkimus ottaa kantaa myös siihen, onko avoimen lähdekoodin pelimoottorilla yhtä kattava käytettävyys kuin suljetun lähdekoodin pelimoottorissa.
Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivista tutkimustapaa, joka mahdollistaa osallistuvan havainnoinnin pelikehittäjänä ja pelimoottoreiden testaajana sekä vertailevaa tutkimusta osoittamaan pelimoottoreiden ominaisuuksien erot. Vertailevaa tutkimusta varten on kerätty tietoa kuudesta pelimoottorista ja hyödynnetty valmiiksi kerättyä tietoa, kuten aiemmin tutkittuja aineistoja sekä opinnäytetöitä. Lisäksi on testattu ja kokeiltu pelimoottoreita myös itse. Tutkimustapojen avulla on saatu koottua lopullinen tietopaketti.
Vertailtavat avoimen lähdekoodin moottorit ovat Cocos2d-x, Godot Engine sekä Torque 3D ja suljetun lähdekoodin pelimoottorit CryEngine, Unity3D sekä Unreal Engine. Pelimoottoreita vertaillaan pelilogiikan ohjelmointikielten, fysiikkamoottorin, äänimoottorin, verkkopelimahdollisuuksien, 2D- ja 3D-ominaisuuksien sekä kustannusten näkökulmista.
Opinnäytetyön johtopäätökset antavat viitteitä siitä, mikä pelimoottori saattaisi ominaisuuksiensa vuoksi sopia parhaiten halutun lopputuloksen saavuttamiseen. Tutkimus ottaa kantaa myös siihen, onko avoimen lähdekoodin pelimoottorilla yhtä kattava käytettävyys kuin suljetun lähdekoodin pelimoottorissa.