Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden huomioiminen yläkoulun opetuksessa
Kotasaari, Sami; Mustamaa, Elisa (2017)
Kotasaari, Sami
Mustamaa, Elisa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa siitä, minkälaista seksuaalikasvatusta yläkoulussa on ja miten oppilaat kokevat sen. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa ylä-koulun seksuaalikasvatuksen nykytilasta ja siitä, kuinka nuoret seksuaalikasvatuksen kokevat.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus. Se oli suunnattu lappeenrantalaisen yläkoulun satunnaisille yhdeksänsille luokille. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyn avulla, ja siihen vastasi 48 oppilasta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään seksuaalisuuden muototutumista lapsuudesta varhaisaikuisuuteen sekä seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuutta. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään seksuaalikasvatuksen opetusmateriaalia.
Tutkimustuloksista selvisi, että yläkoulun oppilaat ovat pääosin melko tyytyväisiä koulusta saamaansa seksuaalikasvatukseen. Opettajan valmiudet toteuttaa seksuaalikasvatusta koettiin riittäviksi ja opetus luontevaksi. Puutteita huomattiin pääasiassa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen huomioinnissa. Seksuaalisuudesta ja sukupuolesta avoimesti keskusteleminen koettiin oppilaiden välillä hankalaksi.
Jatkotutkimusaiheena voisi vertailla sukupuolten kokemuksia toisiinsa. Myös eri koulujen vertailu vaikkapa kansallisesti voisi tarjota mielenkiintoisia tuloksia seksuaalikasvatuksen toteuttamisesta. Myös konkreettinen tietopaketti tasa-arvoisen ja monialaisen seksuaalikasvatuksen tueksi voisi olla potentiaalinen jatkotyöskentelyn aihe.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen tutkimus. Se oli suunnattu lappeenrantalaisen yläkoulun satunnaisille yhdeksänsille luokille. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyn avulla, ja siihen vastasi 48 oppilasta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään seksuaalisuuden muototutumista lapsuudesta varhaisaikuisuuteen sekä seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuutta. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään seksuaalikasvatuksen opetusmateriaalia.
Tutkimustuloksista selvisi, että yläkoulun oppilaat ovat pääosin melko tyytyväisiä koulusta saamaansa seksuaalikasvatukseen. Opettajan valmiudet toteuttaa seksuaalikasvatusta koettiin riittäviksi ja opetus luontevaksi. Puutteita huomattiin pääasiassa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen huomioinnissa. Seksuaalisuudesta ja sukupuolesta avoimesti keskusteleminen koettiin oppilaiden välillä hankalaksi.
Jatkotutkimusaiheena voisi vertailla sukupuolten kokemuksia toisiinsa. Myös eri koulujen vertailu vaikkapa kansallisesti voisi tarjota mielenkiintoisia tuloksia seksuaalikasvatuksen toteuttamisesta. Myös konkreettinen tietopaketti tasa-arvoisen ja monialaisen seksuaalikasvatuksen tueksi voisi olla potentiaalinen jatkotyöskentelyn aihe.