Raya Divers perehdytyskansio uusille työntekijöille
Vilmi, Joonas (2017)
Vilmi, Joonas
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519961
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli tuottaa perehdytyskansio sukelluskeskus Raya Diversin uusille työntekijöille, joka sijaitsee Thaimaassa. Kansion tarkoituksena oli helpottaa uusien työntekijöiden perehdyttämistä, sekä sopeutumista uuteen työympäristöön, sekä auttaa työntekijöitä toimimaan asiakaskohtaamistilanteissa. Se auttaa uusia työntekijöitä itsenäiseen työskentelyyn. Kansio toimii myös hyvänä ohjenuorana koko henkilökunnalle. Perehdytyskansiosta oli tarkoitus tehdä lyhyt ja ytimekäs, mutta silti sisältäen kaiken oleellisen. Raya Diversin henkilökunnalle osoitettiin kysely, jonka avulla kansioon saatiin asioita, joita nykyinen-, sekä uusihenkilökunta näki tarpeelliseksi painottaa perehdytyksessä. Kansio toimitettiin Raya Diversille sähköisessä muodossa, joten kansiota on näin ollen helppo päivittää tarvittaessa tulvaisuudessa.
Raya Divers on Suomalainen sukelluskeskusyritys, joka toimii Thaimaassa viidessä eri kohteessa, joita ovat Phuket, Krabi, Khao Lak, Koh Lanta ja Raya Yai. Kansio on pääsääntöisesti tehty juuri Phuketin sukelluskeskusta ajatellen. Yritys sai alkunsa vuonna 2000 Raya Yain saarelta, jonne ensimmäinen sukelluskeskus avattiin.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se perustui Raya Diversille toimeksiantona toteutetusta perehdytyskansiosta sekä opinnäytetyöraportista. Perehdytyskansio sisältää yleistietoa Thaimaasta mm. sen eläimistä, vesistöistä, kulttuurista ja tavoista, uskonnoista yms. Kansiossa on myös tietoa Raya Diversista ja sen historiasta, organisaatiosta, palveluista, toimipisteistä, toimenkuvista, myynnistä ja markkinoinnista, henkilökunnan menettelytavoista ja yleistä tarpeellista tietoa uusille tulokkaille, jotka ensimmäistä kertaa saapuvat Thaimaahan.
Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin perehdytystä ja asiakaskohtaamista. Siinä syvennyttiin perehdytyksen tärkeyteen, niiden eri malleihin, mitä perehdytys sisältää sekä miksi perehdytys on tärkeä osa työnteon aloittamista. Kappaleessa asiakaskohtaaminen, syvennyttiin sen laadun tärkeyteen, asiakasymmärrykseen, kuinka toimia asiakaspalvelutilanteessa sekä millaista on hyvä asiakaskohtaaminen.
Raya Divers on Suomalainen sukelluskeskusyritys, joka toimii Thaimaassa viidessä eri kohteessa, joita ovat Phuket, Krabi, Khao Lak, Koh Lanta ja Raya Yai. Kansio on pääsääntöisesti tehty juuri Phuketin sukelluskeskusta ajatellen. Yritys sai alkunsa vuonna 2000 Raya Yain saarelta, jonne ensimmäinen sukelluskeskus avattiin.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se perustui Raya Diversille toimeksiantona toteutetusta perehdytyskansiosta sekä opinnäytetyöraportista. Perehdytyskansio sisältää yleistietoa Thaimaasta mm. sen eläimistä, vesistöistä, kulttuurista ja tavoista, uskonnoista yms. Kansiossa on myös tietoa Raya Diversista ja sen historiasta, organisaatiosta, palveluista, toimipisteistä, toimenkuvista, myynnistä ja markkinoinnista, henkilökunnan menettelytavoista ja yleistä tarpeellista tietoa uusille tulokkaille, jotka ensimmäistä kertaa saapuvat Thaimaahan.
Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin perehdytystä ja asiakaskohtaamista. Siinä syvennyttiin perehdytyksen tärkeyteen, niiden eri malleihin, mitä perehdytys sisältää sekä miksi perehdytys on tärkeä osa työnteon aloittamista. Kappaleessa asiakaskohtaaminen, syvennyttiin sen laadun tärkeyteen, asiakasymmärrykseen, kuinka toimia asiakaspalvelutilanteessa sekä millaista on hyvä asiakaskohtaaminen.