Huollon ajanvaraus ja järjestelmät
Mäkelä, Antti (2017)
Mäkelä, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519946
Tiivistelmä
Huollon ajanvaraus on tärkeä osa onnistunutta huoltokäyntiä, jota pyritään jatkuvasti kehittämään. Autotalo Laakkonen on luonut omat toimintamallinsa ja järjestelmät tämän tapahtuman käsittelemiseksi, jotta huoltokäynnistä saataisiin jokaiselle asiakkaalle mahdollisimman onnistunut ja tapahtuma sujuisi sekä asiakkaan että henkilökunnan puolesta mahdollisimman vaivattomasti. Ajanvarausjärjestelmiä on nykytekniikan avulla luotu monenlaisia ja kehitys tuo jatkuvasti lisää uusia innovaatioita.
Korjaamon näkökulmasta onnistunut ajanvaraus on perusta onnistuneeseen työn suorittamiseen, jossa kaikki tarvittavat tarvikkeet sekä vaadittava aika on ennakoitu. Pohjatietojen ollessa kunnossa riski yllätyksille on pieni. Onnistunut ajanvaraus vaikuttaa myös suoraan korjaamon tehokkuuteen ja minimoi mekaanikon joutoajan. Asiakkaalle onnistunut ajanvaraus johtaa huoltokäyntiin, jossa tehdään sovitut asiat sovitussa aikataulussa.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tutkia erilaisia huollon ajanvarausjärjestelmiä. Lisäksi tarkoitus oli hankkia tietoa asiakaskyselyllä asiakkaiden ajanvaraustottumuksista ja mielipiteistä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vanhat järjestelmät ovat suosittuja edelleen, mutta niiden rinnalle on tullut muutamia hyviä uusiakin vaihtoehtoja. Asiakkaiden kokonaistyytyväisyys oli kuitenkin korkealla tasolla, joten selkeästi suurimmalle osalle ajanvaraus on tapahtumana ollut onnistunut.
Korjaamon näkökulmasta onnistunut ajanvaraus on perusta onnistuneeseen työn suorittamiseen, jossa kaikki tarvittavat tarvikkeet sekä vaadittava aika on ennakoitu. Pohjatietojen ollessa kunnossa riski yllätyksille on pieni. Onnistunut ajanvaraus vaikuttaa myös suoraan korjaamon tehokkuuteen ja minimoi mekaanikon joutoajan. Asiakkaalle onnistunut ajanvaraus johtaa huoltokäyntiin, jossa tehdään sovitut asiat sovitussa aikataulussa.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli tutkia erilaisia huollon ajanvarausjärjestelmiä. Lisäksi tarkoitus oli hankkia tietoa asiakaskyselyllä asiakkaiden ajanvaraustottumuksista ja mielipiteistä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vanhat järjestelmät ovat suosittuja edelleen, mutta niiden rinnalle on tullut muutamia hyviä uusiakin vaihtoehtoja. Asiakkaiden kokonaistyytyväisyys oli kuitenkin korkealla tasolla, joten selkeästi suurimmalle osalle ajanvaraus on tapahtumana ollut onnistunut.