Yhteistyö ja markkinointi joulunavaustapahtumissa
Heikkilä, Vilma (2017)
Heikkilä, Vilma
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519919
Tiivistelmä
Tutkimus keskittyy yhteistyöhön ja markkinointiin tapahtuma-alalla. Tutkimuksen aiheeksi on nostettu joulunavaustapahtumat eri puolilla Suomea. Tapahtumien järjestäjinä toimivat paikalliset kauppiasyhdistykset ja niiden tarkoituksena on avata paikkakunnan tai kaupunginosan joulukauden myynti. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty markkinointiin ja yhteistyöhön sekä verkostoitumiseen liittyvää materiaalia.
Tutkimus on aloitettu alkuvuodesta 2017 ja valmistunut marraskuussa 2017. Aineisto on kerätty kevään 2017 aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puhelinhaastatteluina. Haastattelu valittiin aineistonkeruumenetelmäksi, jotta saatiin syvempi kuva tutkimusaiheesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyö eri sidosryhmien välillä toimii joulunavaustapahtumissa. Toisena tavoitteena oli tarkastella, miten tapahtumat markkinoivat itseään. Joulunavaustapahtumiin päädyttiin tutkimuksen taustalla olevan Porvoon Joulun Avaus-tapahtuman kautta. Tutkimusta varten haastateltiin viittä vastaavanlaisen tapahtuman tapahtumakoordinaattoria.
Tutkimustulokset osoittivat tapahtumien olevan sekä yhteistyön että markkinoinnin kannalta hyvin samankaltaisia. Laaja yhteistyö eri sidosryhmien, kuten median, kaupungin ja vapaaehtoisten välillä hyödytti tapahtuman järjestäjiä. Yhteistyön avulla tapahtumista saatiin kuluttajia kiinnostavia pienemmälläkin budjetilla.
Tulokset osoittivat myös, että markkinointi keskittyy vahvasti internetiin. Perinteisiä markkinointikanavia, kuten lehtimainontaa, käytettiin pääosin internet-markkinoinnin tukena. Varsinkin sosiaalinen media koettiin helpoksi, tavoittavaksi ja edulliseksi markkinointikeinoksi.
Tutkimus on aloitettu alkuvuodesta 2017 ja valmistunut marraskuussa 2017. Aineisto on kerätty kevään 2017 aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puhelinhaastatteluina. Haastattelu valittiin aineistonkeruumenetelmäksi, jotta saatiin syvempi kuva tutkimusaiheesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyö eri sidosryhmien välillä toimii joulunavaustapahtumissa. Toisena tavoitteena oli tarkastella, miten tapahtumat markkinoivat itseään. Joulunavaustapahtumiin päädyttiin tutkimuksen taustalla olevan Porvoon Joulun Avaus-tapahtuman kautta. Tutkimusta varten haastateltiin viittä vastaavanlaisen tapahtuman tapahtumakoordinaattoria.
Tutkimustulokset osoittivat tapahtumien olevan sekä yhteistyön että markkinoinnin kannalta hyvin samankaltaisia. Laaja yhteistyö eri sidosryhmien, kuten median, kaupungin ja vapaaehtoisten välillä hyödytti tapahtuman järjestäjiä. Yhteistyön avulla tapahtumista saatiin kuluttajia kiinnostavia pienemmälläkin budjetilla.
Tulokset osoittivat myös, että markkinointi keskittyy vahvasti internetiin. Perinteisiä markkinointikanavia, kuten lehtimainontaa, käytettiin pääosin internet-markkinoinnin tukena. Varsinkin sosiaalinen media koettiin helpoksi, tavoittavaksi ja edulliseksi markkinointikeinoksi.