Kehitysvammaisten vapaa-ajan toiminnan tukeminen : Opasvideo oman elokuvan tekemiseen iPadilla
Airas, Mervi; Haulismaa, Heidi (2017)
Airas, Mervi
Haulismaa, Heidi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519871
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tukea kehitysvammaisten tietoteknistä osaamista ja lisätä heidän sosiaalisen median osallisuuttaan. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuoda uutta sisältöä kehitysvammaisten päivä- ja työtoimintayksiköihin. Oman vapaa-ajan ja harrastusten valo- ja videokuvaaminen, sekä oman elokuvatarinan tuottaminen omista materiaaleista, antavat uuden tavan ilmaista itseään. Kehitysvammaiset tarvitsevat medialaitteiden hallintaan tukea ja selkokielisiä ohjeita. Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Yes We Can -hankkeen kanssa, jossa mukana toimivat myös Saimaan ammattikorkeakoulu, Kaakkois-Suomen osaamiskeskus Socom, Laptuotesäätiö ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri
Eksote.
Opinnäytetyömme on tutkimuksellinen kehittämistyö, joka toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee kehitysvammaisuutta, kehitysvammaisten asemaa ja historiaa. Lisäksi tarkastellaan kehitysvammaisten osallisuutta median käyttäjinä sekä omatekoisen elokuvan tuomia hyötyjä heidän vapaa-aikaansa. Käytännön tietopohja kerättiin osallistumalla sosiaalisen median työpajoihin kehitysvammaisten päivätoimintayksiköissä. Menetelminä käytettiin havainnointia ja videointia, kiinnittämällä huomio kehitysvammaisten erityisiin tarpeisiin uuden asian oppimisessa.
Tämän kehittämistehtävän tuotoksena tuotettiin kehitysvammaisille selkokielinen opasvideo oman elokuvan tekemiseen iPadin iMovie -ohjelmalla. Toisena tuotoksena tehtiin ohjaajille suunnattu kirjallinen opas, joka tukee ja tarkentaa opasvideota. Oppaiden avulla päivätoimintaan saatiin uutta sisältöä ja tietotekniikkaa voidaan hyödyntää entistä paremmin.
Eksote.
Opinnäytetyömme on tutkimuksellinen kehittämistyö, joka toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee kehitysvammaisuutta, kehitysvammaisten asemaa ja historiaa. Lisäksi tarkastellaan kehitysvammaisten osallisuutta median käyttäjinä sekä omatekoisen elokuvan tuomia hyötyjä heidän vapaa-aikaansa. Käytännön tietopohja kerättiin osallistumalla sosiaalisen median työpajoihin kehitysvammaisten päivätoimintayksiköissä. Menetelminä käytettiin havainnointia ja videointia, kiinnittämällä huomio kehitysvammaisten erityisiin tarpeisiin uuden asian oppimisessa.
Tämän kehittämistehtävän tuotoksena tuotettiin kehitysvammaisille selkokielinen opasvideo oman elokuvan tekemiseen iPadin iMovie -ohjelmalla. Toisena tuotoksena tehtiin ohjaajille suunnattu kirjallinen opas, joka tukee ja tarkentaa opasvideota. Oppaiden avulla päivätoimintaan saatiin uutta sisältöä ja tietotekniikkaa voidaan hyödyntää entistä paremmin.