Lapsen osallisuus palvelutarpeen arviointiprosessissa
Paavilainen, Sami (2017)
Paavilainen, Sami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519863
Tiivistelmä
Osallisuus on kokonaisvaltainen kokemus osallistumisesta ja joukkoon kuulumisesta. Sosiaalihuollon palveluissa osallisuus pehmentää vaikeaa kokemusta sekä helpottaa asiakasta puhumaan rehellisesti. Lapsiperhepalveluiden tekemässä palvelutarpeen arviointiprosessissa asiakkaana on lapsi. Hänellä on perheen tilanteesta rehellinen kokemus, jonka tulisi olla tärkeä tiedon lähde.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää lapsen osallisuutta palvelutarpeen arviointiprosessissa Tampereen lapsiperhepalveluissa. Tavoite oli kiinnittää huomiota osallisuuteen vaikuttaviin tekijöihin ja pohtia, kuinka lapsen osallisuutta arviointiprosessissa voisi kehittää. Tutkimusmateriaalina oli keväällä 2017 Tipotien sosiaaliasemalla suoritetulta havainnointijaksolta kerätty aineisto sekä kirjallinen aineisto. Kirjallinen aineisto sisälsi vuoden 2015 yhteenvetoja palvelutarpeen arvioinneista sekä muutaman kirjauksen. Tutkimusotteena oli laadullinen toimintatutkimus. Aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Osallisuus toteutui Tipotien sosiaaliasemalla pääosin hyvin. Havainnointimateriaalin mukaan lapsen osallisuuteen vaikutti eniten resurssipula, työntekijöiden ammattitaito sekä vanhempien toiminta. Yllättävä tulos oli työntekijöiden hyvinvoinnin vaikutus lapsen osallisuuden toteutumiseen.
Lapsen osallisuutta palvelutarpeen arvioinnissa voisi kehittää kouluttamalla työntekijöitä osallisuutta huomioiviksi sekä keskittämällä resursseja asiakkaan tapaamisaikoihin ja työhyvinvointiin. Työntekijöiden olisi hyvä osata käyttää lapsen ikätasolle sopivia menetelmiä, ja eri menetelmiin tarvittavan materiaalin tulisi olla aina mukana.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää lapsen osallisuutta palvelutarpeen arviointiprosessissa Tampereen lapsiperhepalveluissa. Tavoite oli kiinnittää huomiota osallisuuteen vaikuttaviin tekijöihin ja pohtia, kuinka lapsen osallisuutta arviointiprosessissa voisi kehittää. Tutkimusmateriaalina oli keväällä 2017 Tipotien sosiaaliasemalla suoritetulta havainnointijaksolta kerätty aineisto sekä kirjallinen aineisto. Kirjallinen aineisto sisälsi vuoden 2015 yhteenvetoja palvelutarpeen arvioinneista sekä muutaman kirjauksen. Tutkimusotteena oli laadullinen toimintatutkimus. Aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Osallisuus toteutui Tipotien sosiaaliasemalla pääosin hyvin. Havainnointimateriaalin mukaan lapsen osallisuuteen vaikutti eniten resurssipula, työntekijöiden ammattitaito sekä vanhempien toiminta. Yllättävä tulos oli työntekijöiden hyvinvoinnin vaikutus lapsen osallisuuden toteutumiseen.
Lapsen osallisuutta palvelutarpeen arvioinnissa voisi kehittää kouluttamalla työntekijöitä osallisuutta huomioiviksi sekä keskittämällä resursseja asiakkaan tapaamisaikoihin ja työhyvinvointiin. Työntekijöiden olisi hyvä osata käyttää lapsen ikätasolle sopivia menetelmiä, ja eri menetelmiin tarvittavan materiaalin tulisi olla aina mukana.