Perehdytyskansio Seikkailupuisto Huikia
Karjalainen, Henri; Oksanen, Mikael (2017)
Karjalainen, Henri
Oksanen, Mikael
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519844
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli laatia perehdytyskansio Seikkailupuisto Huikian seikkailupuis-to-ohjaajan perehdytyksen tukimateriaaliksi. Seikkailupuisto-ohjaaja vastaa työtehtävissään asiakkaiden viihtyvyydestä sekä turvallisesta liikkumisesta aktiviteettien aikana. Toimeksianta-jallamme oli jo olemassa hajanainen perehdytysmateriaali, mutta vastaisuudessa perehdytyk-sen itse hoitamisen mahdollistamiseksi vaadittiin perusteellinen opastusmateriaali.
Opinnäytetyömme on muodoltaan toiminnallinen opinnäytetyö, joka sisältää teoriaosuuden sekä toimeksiantajan käyttöön jäävän perehdytyskansion. Perehdytysopas on tehty luotta-muksellisesti ja se jää näin ollen vain toimeksiantajan käyttöön.
Opinnäytetyömme ensisijaisena tavoitteena oli luoda johdonmukainen ja helppokäyttöinen sähköinen perehdytyskansio uuden työntekijän perehdyttämisen tueksi, mutta silmällä pitäen myös jo olemassa olevien työntekijöiden mahdollisuutta kerrata unohtuneita asioita. Oppaan laatimisessa tukeuduttiin perehdyttämistä käsittelevään teoriaan ja lainsäädäntöön, jonka lähteenä toimivat perehdyttämistä käsittelevä kirjallisuus sekä kokemukset perehdyttämisestä.
Opinnäytetyömme teoriaosuus käsittelee perehdyttämistä koskevaa teoriatietoa ja se pyrkii selventämään sen avulla perehdyttämistä koskevia kysymyksiä. Teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämistä kahdessa osiossa. Ensimmäinen osio sisältää perehdyttämisen teoreettisia näkökulmia perehdyttämisen lähtökohdista, tavoitteista, tehtävistä sekä perehdyttämistä oh-jaavaa lainsäädäntöä. Toisessa osiossa käsitellään perehdyttämistä käytännössä, jossa sel-vitetään perehdyttämisprosessin etenemistä, sen sisältöä sekä toteuttamista. Tässä osiossa keskitytään perehdyttämisprosessissa osana olevien henkilöiden rooleihin ja tehtävien sisäl-töihin.
Lopputuloksena syntyi sähköinen perehdytyskansio, joka on helposti päivitettävissä ja muo-kattavissa tulokkaan tarpeen mukaan ja siitä selviävät olennaiset asiat organisaatiosta, työ-tehtävistä sekä yhteisön tavoista. Opasta voidaan kehittää jatkossa muokkaamalla sitä pe-rehdytettävien mielipiteiden mukaisesti työntekijöille sopivammaksi, mutta se on jo sellaise-naan hyödyllinen työkalu osana onnistunutta perehdyttämisprosessia.
Opinnäytetyömme on muodoltaan toiminnallinen opinnäytetyö, joka sisältää teoriaosuuden sekä toimeksiantajan käyttöön jäävän perehdytyskansion. Perehdytysopas on tehty luotta-muksellisesti ja se jää näin ollen vain toimeksiantajan käyttöön.
Opinnäytetyömme ensisijaisena tavoitteena oli luoda johdonmukainen ja helppokäyttöinen sähköinen perehdytyskansio uuden työntekijän perehdyttämisen tueksi, mutta silmällä pitäen myös jo olemassa olevien työntekijöiden mahdollisuutta kerrata unohtuneita asioita. Oppaan laatimisessa tukeuduttiin perehdyttämistä käsittelevään teoriaan ja lainsäädäntöön, jonka lähteenä toimivat perehdyttämistä käsittelevä kirjallisuus sekä kokemukset perehdyttämisestä.
Opinnäytetyömme teoriaosuus käsittelee perehdyttämistä koskevaa teoriatietoa ja se pyrkii selventämään sen avulla perehdyttämistä koskevia kysymyksiä. Teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämistä kahdessa osiossa. Ensimmäinen osio sisältää perehdyttämisen teoreettisia näkökulmia perehdyttämisen lähtökohdista, tavoitteista, tehtävistä sekä perehdyttämistä oh-jaavaa lainsäädäntöä. Toisessa osiossa käsitellään perehdyttämistä käytännössä, jossa sel-vitetään perehdyttämisprosessin etenemistä, sen sisältöä sekä toteuttamista. Tässä osiossa keskitytään perehdyttämisprosessissa osana olevien henkilöiden rooleihin ja tehtävien sisäl-töihin.
Lopputuloksena syntyi sähköinen perehdytyskansio, joka on helposti päivitettävissä ja muo-kattavissa tulokkaan tarpeen mukaan ja siitä selviävät olennaiset asiat organisaatiosta, työ-tehtävistä sekä yhteisön tavoista. Opasta voidaan kehittää jatkossa muokkaamalla sitä pe-rehdytettävien mielipiteiden mukaisesti työntekijöille sopivammaksi, mutta se on jo sellaise-naan hyödyllinen työkalu osana onnistunutta perehdyttämisprosessia.