LIIKETOIMINTASUUNNITELMA OHJELMAPALVELUYRITYKSELLE
Toivanen, Maria (2017)
Toivanen, Maria
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519835
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli laatia toimiva liiketoimintasuunnitelma aloittavalle kuvitteelliselle ohjelmapalveluyritykselle. Kysymykset, joihin työssä erityisesti haettiin vastausta olivat: 1. Miksi liiketoimintasuunnitelma pitää laatia? 2. Mitä hyvään liiketoimintasuunnitelmaan sisältyy? 3. Millä edellytyksillä tässä työssä kehitetty liiketoimintasuunnitelma on toimiva? Ensimmäiseen ja toiseen kysymykseen vastausta haettiin kirjallisuudesta ja kolmanteen kysymykseen markkina-, kilpailutilanne- ja kilpailija-analyysillä, laskelmin sekä SWOT-analyysillä. Markkina-analyysin lähdeaineistona oli matkailualan tilastoja ja selvityksiä. Kilpailutilanne- ja kilpailija-analyysi perustuivat internetistä saatavilla olevaan informaatioon.
Liiketoimintasuunnitelma on yrittäjän/yrittäjien itse laatima kirjoitettu dokumentti joka kuvailee kokonaisvaltaisesti yrityksen liikeidean, toiminnan tarkoituksen, strategian, markkinat sekä taloudellisen ja rahoituksellisen ennusteen. Liiketoimintasuunnitelma tehdään ensisijaisesti yrittäjälle itselleen, mutta sitä voidaan käyttää tukena esimerkiksi rahoitusneuvotteluissa rahoittajien kanssa. Hyvä liiketoimintasuunnitelma pakottaa yrittäjän objektiiviseen pohdintaan ja liikeidean jäsentelyyn. Se on apuväline, jonka avulla tehdään päätöksiä sekä tarkistetaan ovatko päätökset olleet suunnitelman mukaisia.
Tässä työssä suunnitellun liiketoiminnan onnistumisen kriittisimpiä tekijöitä ovat markkinoinnin onnistuminen ja riittävän myyntimäärän aikaan saaminen. Yritystoiminnan jatkuvuuden kannalta tuotekehitys ja tuotevalikoiman laajentaminen ovat tärkeitä.
Liiketoimintasuunnitelma on yrittäjän/yrittäjien itse laatima kirjoitettu dokumentti joka kuvailee kokonaisvaltaisesti yrityksen liikeidean, toiminnan tarkoituksen, strategian, markkinat sekä taloudellisen ja rahoituksellisen ennusteen. Liiketoimintasuunnitelma tehdään ensisijaisesti yrittäjälle itselleen, mutta sitä voidaan käyttää tukena esimerkiksi rahoitusneuvotteluissa rahoittajien kanssa. Hyvä liiketoimintasuunnitelma pakottaa yrittäjän objektiiviseen pohdintaan ja liikeidean jäsentelyyn. Se on apuväline, jonka avulla tehdään päätöksiä sekä tarkistetaan ovatko päätökset olleet suunnitelman mukaisia.
Tässä työssä suunnitellun liiketoiminnan onnistumisen kriittisimpiä tekijöitä ovat markkinoinnin onnistuminen ja riittävän myyntimäärän aikaan saaminen. Yritystoiminnan jatkuvuuden kannalta tuotekehitys ja tuotevalikoiman laajentaminen ovat tärkeitä.